söndag 21 september 2008

Torrflugefiske

Moder Natur har nu använt höstfärgerna från sin palett för att göra vår omgivning fantastiskt vacker. Idag var det klarblå himmel, en ivrigt skinande sol och lövträden skrudade i gula nyanser med en och annan rönn ilsket lysande röd. Kort sagt en helt underbar höstdag här i Västjämtland. Jag styrde kosan mot samma tjärn som i förrgår, men idag ensam. Tyvärr glömde jag kameran hemma, så jag kan inte visa hur vackert det var. Idag var mitt mål att lura upp någon öring till min torrfluga. Det dröjde inte länge förrän jag såg det första vaket inne i en vik. Hur jag än frestade fisken så fick jag inget gensvar. Vaken var sporadiska så det var svårt att förutse åt vilket håll fisken var på väg. Ute på tjärnen, utom kasthåll, vakade lite större fiskar, av plasken och vakringarna att döma. Det blev ingen fisk idag. Det närmaste jag kom var två fiskar som var upp och vände under flugorna. I det ena fallet till en geting och i det andra till en Goddard´s Sedge. Istället fick jag njuta av solskenet, kaffe och grillad kabanoss. Inte helt fel det heller, fast en öring hade varit mumma. Nu är batterierna laddade för ännu en arbetsvecka. Nästa helg hoppas jag på finväder igen och vakande öring. Vem sa någonting om att flugfiskesäsongen tar slut sista augusti ?




Här ovan ser ni flugorna jag använde idag. Getingen är gjord av foam och flyter som en kork. Hacklet är nerklippt på undersidan så den ligger tätt mot vattenytan. Ge den sen lite "liv" med spötoppen och var på din vakt, släpp den inte med blicken. Till höger syns 2 st Wiggle nymfer med en fristående bakkropp, vilket medför att den rör sig mycket naturligt i vattnet.

2 kommentarer:

Patrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Patrik sa...

Syrran är i Ottsjö denna vecka.
Och jag fick en rapport idag om hur fint ni hade det.
Höstfärger och värme.

Fina flugor.
Getingen är gångbar även här nere.

Skitfiske - Patrik