tisdag 30 september 2008

Mina flugor #3

Nu har vi kommit fram till del tre om mina favoritflugor och öppnar nymfasken. Där är en ny fluga för mig denna säsong, en Wiggle nymf. Det är en nymf med en ledad bakkropp som binds på en separat krok, där man nyper bort krokböjen och spetsen. Denna kopplas sedan till framkroppens krok med en tråd genom krokögat. På så vis får du en nymf som rör sig mycket lockande och naturligt. Och den är effektiv. Säsongens första öring fångades på en svart Wiggle nymf, imiterande en bäcksländenymf, redan i april. Sedan har den fortsatt att leverera hela säsongen. Alla typer av dagslände-och bäcksländenymfer kan imiteras med denna typ av nymf. Visst, det tar lite längre tid och är lite mer pyssel med dessa flugor, men det är det värt. Jag använder dem i gröna, bruna och svarta varianter.



Idén till att börja binda dessa flugor har jag fått av norrmannen Arve Herman Tangen. På YouTube kan man se honom binda ett exemplar: http://www.youtube.com/watch?v=Li-ruygxyJ8. På hans hemsida kan man se mer av denna fluga och hans övriga skapelser: http://www.mittfluefiske.com/. Jag har kontaktat honom genom mail och har fått mönsterbeskrivningen till hans variant. Tack Arve !
Jag har gjort en egen variant av hans beskrivning, en fluga som passar mig och de bindmaterial jag har. Det är ju så det fungerar i de flesta fall när nya mönster konstrueras. Man lånar lite här och lite där. Likadant är det ju i musikvärlden, speciellt när man hör bidragen i Melodifestivalen.


Apropå flugbindningsmaterial så gjorde jag igår en beställning av lite nytt material, fast från USA. Jag har hittat en firma där som har ett stort soriment, med mycket material man inte hittar i Sverige. Fast det bästa är priset. Det är minst hälften så billigt där jämfört med här hemma. Betalar gör man smidigast och säkrast med ett konto hos PayPal. Firman heter Whitewater Flies och du hittar den här: http://www.whitewaterflies.com/.
När jag första gången beställde därifrån stoltserade de med "free shipping worlwide". De höll sitt löfte. Fast nu har de infört en fraktkostnad på några dollar, helt överkomligt, med tanke på prisnivån. De hade kanske inte räknat med att få någon order "from overthere".

1 kommentar:

Arve Herman sa...

Bare hyggelig Stig.
Så hyggelig at du nevnte dette i din flotte blogg...
Mvh. Arve Herman Tangen