söndag 14 september 2008

Torrfluga på fjället



Målet för dagens fisketur var en av alla de tjärnar som finns i vår vackra fjällvärld. Molnen låg ännu täta över fjällen när jag gav mig av och termometern visade på ca 8 grader. Jag var i valet och kvalet om jag skulle ha vadarbyxor eller vadarstövlar idag. Valet föll till slut på byxorna och efter ungefär en timmes vandring var jag framme. Vadarna gjorde verkligen skäl för namnet andningsvadare, inget fukt på insidan. Tack Loop ! Måste även berömma mina skor av fabrikatet Korkers med utbytbara sulor. Helt suveräna när man ska gå längre sträckor. Sätt bara på Trailsulan och du har en vandringskänga. Nog om utrustning nu och åter till fisket. Väl framme vid tjärnen ser jag några spridda vak, några alldeles intill land. Knyter på en nattslända, en Goddards Sedge i egen variant. Efter några kast visar den första fisken intresse för min fluga, men jag är inte alls på hugget. Tokmissar. En stund senare ser jag ett litet vak till vänster om mig. En liten öring tänker jag och lägger ut flugan mot den. Det dröjer inte länge innan fisken upptäcker min fluga och slukar den. Nu blir jag rejält överraskad. Det är inte alls någon liten öring, tvärtom. Det är en riktigt fin en som rusar iväg när jag gör mothugg. En stund senare kan jag lyfta iland en öring på 45 cm. Vore jag inte en så blygsam person skulle jag låtit ett rejält glädjevrål eka mellan fjällbranterna. Istället sätter jag mig ner och njuter av en kopp kaffe och åsynen av fru Trout. Innan dagen är slut har jag landat ytterligare två öringar och missat något mothugg på Sedgen.


När det är dags att gå hemåt på eftermiddagen har molntäcket äntligen lättat och solstrålarna lyser över de vackra höstfärgerna på fjällbjörkaroch myrar. Sådana här dagar är det extra skönt att vara flugfiskare.

1 kommentar:

Patrik sa...

Jag kan bara instämma och säga att jag förstår precis vad du menar.
Sitter 60 mil söderut och ler medryckande åt din dag.

Ha det gott - Patrik