torsdag 18 september 2008

Mina flugor #2

Då fortsätter vi att titta i min streamerask och där hittar vi också ett helt gäng ST-Zonkers. Det är en fluga som hängt med i många år. En gång för många år sedan var den med i ett nummer av Fiskejournalen, under rubriken "Läsarnas flugor, tror jag den hette. På den tiden band jag mina zonkers på traditionellt vis, på en vanlig streamerkrok, oftast i strl 8 eller 10. Även denna fluga har genomgått en del förändringar genom åren. Det första var att jag band in lite "glitter" i vingen. Vet inte om det är mest för min egen skull eller för fiskens. Jag tycker i alla fall att flugan blir vackrare att titta på och den ser mer lockande ut i vattnet. Först använde jag någon typ av Krystal Flash, men jag var inte riktigt nöjd med det, tyckte det var lite för tjockt. Sen kom jag i kontakt med Angel Hair och det blev min grej. Numer binder jag alltid in några strån sådant. Det får inte bli för mycket, för glittrigt. Det ska vara lite diskret.


Nästa stora förändring blev byte av kroktyp. Jag läste i olika fisketidningar om hur laxfiskare band sina zonkers på tuber och blev inspirerad. Jag bytte till en kortskaftad krok så att bakre delen av vingen kunde röra sig mer fritt. Flugan var fortfarande lika lång. Nu fick jag en zonker som simmade mycket bättre och mer lockande i vattnet. Enda nackdelen är att vingen ibland kan snurra sig runt krokböjen. Den nya ST-Zonkern var född. I år har jag testat att förenkla den genom att bara låta den bestå av vinge, hackel och några strån Angel Hair. Det fungerade utmärkt när man använder en kortskaftad krok, eftersom kroppen döljs av hacklet. Enklare än så kan det knappast bli, eller hur ?
Jag använder nästan uteslutande Zonker Strips från ett amerikanskt företag som heter Harline Dubbin Inc. De håller en bra kvalité på sitt kaninhår och de har en uppsjö av olika färger och tjocklekar.
På bilderna ovan syns några olika varianter av mina zonkers. Jag har allt oftare börjat förse dem med coneheads för att de snabbare ska komma genom vattnets ytspänning och börja fiska.
Mina favoritfärger är grizzlybrun och svart till kvälls -och nattfiske. På dagen förderar jag en grizzlygrå variant. De har visat sig vara framgångsrika vid fiske efter öring i mina hemvatten. Ibland händer det också att en och annan harr hugger på dessa fugor.

Inga kommentarer: