lördag 27 september 2008

Lugnet före stormen

Idag vid lunchtid lättade äntligen dimman här i Järpen och man kunde se en antydan till blå himmel. Fiskesugen som jag var ringde jag till Mormor och frågade om Lillgrabben kunde vara där ett par timmar och det var inga problem. Andra halvan av familjen var redan i Åre på höstmarknad. Iväg med bilen till en närbelägen tjärn. Ville passa på att hinna göra några kast innan den utlovade blåsten och väderomslaget skulle drabba oss på eftermiddagen. Framme vid tjärnen ser jag att det har börjat blåsa. Ytan krusas av en lätt vind, men den ska inte ställa till några problem för kastandet. Ibland undrar jag om man inte är lite småtokig som ger sig iväg för att flugfiska vid denna årstid, och speciellt en sån här dag, mulet och blåsigt. Som tur är har jag en förstående familj, även om grannar och andra man träffar på höjer på ögonbrynen när de ser eller får höra vad man tänker göra. Visst, jag vet att chansen att fånga en fisk är liten, men det är skönt att komma ut med flugspöet och koppla av lite och tanka energi.





Jag kan redan nu säga att det inte blev någon fisk idag och att metereologerna hade rätt. Vinden ökade och efter ett tag började det regna också. Håller prognosen kommer de vackra höstfärgerna, som träden är skrudade i, att försvinna med blåsten och kvar blir kala grenar som påminner oss om att snart anländer kung Bore.



Fast innan det inträffar så ska jag hinna fiska lite i strömmande vatten igen. På onsdag blir det tillåtet att fiska i Duvedsälven igen. Har jag inte fel så kommer en viss Lunkan att stå utvadad där redan på förmiddagen. Det är något speciellt med strömmande vatten. Fiske i tjärnar och sjöar känns bara som ett substitut. Att stå vid eller i en ström och lägga ut sin fluga mot ett vak eller en förmodad ståndplats , det är flugfiske för mig.

2 kommentarer:

Patrik sa...

Då känner vi på samma sätt för flugfisket, en ström, en nacke och vakande fisk.
Då känner jag mig som rätt man på rätt plats.
Och jag kan inte annat än önska er skitfiske och sitta här med ett uns av avundsjuka i blicken.
Bara gott - Patrik

Lunkan sa...

Din gissning är nog inte så fel. Jag hoppas att jag kan få komma ifrån konkursandet i några timmar åtminståne.
Strömmande vatten är livets melodi, flugspöt är taktpinnen och rytmen ligger i kastet :-)

Skittfiske
Lunkan