onsdag 20 augusti 2008

Nattfiske

Igår kväll försökte jag lura nån bättre öring på mina nybundna Zonkers i Storån. Det gick inte så bra, fick bara kroka av ett par i det mindre formatet. Strax före midnatt gav jag upp och åkte hem, arbetsdag nästa dag att tänka på. Glädjande var att flugorna simmade som en... Michael Phelps.



Det beror på att vingen, i detta fall kaninhårsremsan, får "hänga fritt". Detta gör att hela vingen kan röra sig fritt. Jag har övergått till att binda alla mina Zonkers på kortskaftad krok för de rör sig mycket mer lockande i vattnet, men detta var första gången jag bantat ner flugan till bara ett hackel och en vinge.

Idag var kommunens näringslivschef Jan Andersson och föreläste på mitt jobb om Åre kommuns tillväxt och hur de framtida planerna ser ut i olika områden. Bl a i Bydalen där det finns behov att ett stort antal nya turistbäddar, i form av hotell. Kruxet enligt honom var att Länsstyrelsen har överklagat en utbyggnad med tanke på att Dammåöringen har sina lekplatser där. Han såg inte alls potentialen i fisket i Dammån, utan det verkade bara vara ett hinder för att kommunen ska få hit ännu mer skidåkare. Börjar man bygga storskaligt där är risken stor att lekplatserna blir igenslammade, tror jag. Vi måste, tvärtom, vara rädd om den öringstammen. Vi vill inte att den ska råka ut för samma sak som hände med Storboströmöringen, när de byggde Håckrenmagasinet. Där magasinet ligger nu fanns förut 4 st sjöar, Aumen, Gesten, Korsjön och Hottöjen, sammanbundna av fiskrika strömmar. Den som ändå hade fått uppleva det fisket.
Jag har sett gamla bilder därifrån och det måste ha varit en fröjd att få ha fiskat där.




1 kommentar:

bronco sa...

Jamen det här var ju trevligt! Även om nu inte fiske är min stora grej...fast till middag idag åt vi rökt sik, fiskad och rökt av en granne till dig! Mums! Ha det gott!
/a-k