söndag 17 augusti 2008

Indiansmyg och ömma fötter

Hemma igen efter några dagar längs Rullåns strömmar. Jag har fiskat i den nedre delen, ner mot Vattensjön. Detta tack vare min gode granne Per-Erik, tack för ditt tillmötesgående. Första eftermiddagen och kvällen gick åt till att fiska av sig det värsta fisksuget. Efter en kall natt vaknade jag upp till en skinande sol och blå himmel. Nu känner jag också att kroppen börjar få ro, det tar alltid ett tag när man är ute. Man är så van att ha en massa tider att passa. Att äta när man är hungrig och fiska när man har lust och ta en tupplur när man känner för det, då har själen kommit till ro. Det är inte ofta man får uppleva det. Dagen ägnas åt att fiska i ån från Rulldalsforsen ända ner till Vattensjön. Rullån har ett klart vatten och i strömmarna gäller det att smyga, och då menar jag smyga, på fisken. Strömmarna är relativt grunda med djupfåror och gropar. Det är dessa som det gäller att hitta. Ofta slutar det ned en plogvåg och så var den öringen borta. Detta upplevde jag ett par gånger med några bättre öringar.


Jag erkänner mig besegrad: Rullån - Stig 3-0 !!



I ån finns också några djupare sel med långsamt flytande vatten. Det var i dessa som jag såg vakande fisk, men enbart av den mindre sorten. Inte var det någon kläckning heller trots det fina vädret. Det var också sådana jag lyckades fånga för att genast släppa tillbaka för återväxt. Naturen runt ån är fantastiskt vacker. Omgiven av fjäll som Fangvalen och Krapa, för att nämna några, och inbäddad i vacker urskog rinner ån som ett pärlband genom dalen. Väl värt ett besök. Mer info kan man få på http://www.anariset.se/




Nu till avdelningen vadarstövlar. Varför finns det ingen som tillverkar vadarstövlar med en riktig stabil stövel, för vandra i ? Alla vadarstövlar jag sett har dåliga stövlar. Mina är av märket Scierra och är de stabilaste jag hittat, men långt ifrån bra för att vandra flera kilometrar i. Därav ömma fötter. Jag skulle betala en mindre förmögenhet om nån tillverkade vadare på ex Tretorn Sarek stövlar. Vilken dröm för fötterna.


Nu återstår 2 veckor innan det blir fiskeförbud. 14 dagar, eller kvällar och nätter, att försöka fånga en storöring. För imorgon är det dags att kliva in i ekorrhjulet igen och bli en samhällsnyttig medborgare efter 9 veckors sommarlov. Racklöfska skolan, here we go again.

1 kommentar:

Vår Utsida sa...

Rullån är en personlig favorit, även om jag inte fått några större öringar.Var dessutom upp där i fjol under leken, ett fantastiskt skådespel. http://minutsida.blogspot.com/2007/10/rulldalen-i-september.html