söndag 24 augusti 2008

Smoke on the water



När jag satte mig i bilen strax efter kl 7 imorse låg nattdimman fortfarnde tät över älven när jag styrde kosan västerut. Som den Purple-nörd jag är kunde jag inte låta bli att dra paralleller med deras gamal hit. Smoke on the water.....a fire in the sky Fire, ja det var ju solen som tittade fram när jag nådde Åre. To catch some trout with my flyrod......yeaah I could stay all day Ok, bäst att sluta där, men efter några veckor av trögt fiske blev det äntligen lite rock´n´roll. Vakande fisk, kläckningar och en sol som fått fnatt och sken som bara den. Härligt !!! Och jag som bara kört nattfiske på älven den senaste tiden, det är ju på dagen det verkar hända grejer. Äntligen fick mitt spö kröka rygg ordentligt. Hade på en större fisk som tyvärr slet av tafsen nedanför mina fötter, surt ! Kunde i varje fall landa en öring på ca 7-8 hg, som föll för en wiggle nymf. Det är en nymf med ledad kropp, rör sig väldigt naturligt i vattnet.

Nu är vi inne i elfte timmen av årets sommarsäsong. Det är exakt en vecka kvar innan fiskeförbudet inträder, för att fisken ska få chans att föröka sig i lugn och ro. Får ni nån större fisk nu så tänk lite långsiktigt och släpp tillbaka den så den kan föra sina gener vidare. Då har vi fisk att fiska på i framtiden också........

Inga kommentarer: