onsdag 3 december 2008

Mjukhacklade nymfer

När jag gjorde lumpen i Linköping på A1 på 80-talet hade vi en major vars mantra var: "Repetition är kunskapens moder". Detta slog mig när jag har läst i min födelsedagsbok "Soft hackled nymphs". Jag har ju läst om dessa tidigare i andra böcker och i tidningsartiklar. Har till och från haft sådana i min flugask, men inte fiskat så mycket med dem. Började fundera lite varför jag inte använt dem och kunde inte hitta något annat svar än att jag valt andra flugor istället, eftersom de fångat fisk. Nu har jag fått nya tankar. Mjukhacklade flugor är ju flugor med mycket liv i och som ser realistiska ut i vattnet. Jag har nämt det tidigare. Det är i vått tillstånd man ska bedömma en fluga, det är ju så fisken ser den. I städet kan de se hur bra ut som helst, men med fel materialval så kan den bli helt död i vattnet. Här ser ni en mjukhacklad nymf som den ser ut i vattnet, dels från sidan och dels uppifrån. När en nymf eller puppa simmar ligger benen längs kroppen som på den övre bilden.Det här kom Frank Sawyer på redan på 50-talet med sin Pheasant Tail Nymph. Den undre bilden är när flugan ligger still i vattnet och då fälls hacklet, som imiterar benen, ut. Det borde de göra på en riktig nymf också törs jag säga utan att ha kollat fakta ordentligt.






Som sagt boken har gett mig nya tankar och jag omvandlade dem till handling vid städet igår kväll och resultatet blev några prototyper på mjukhacklade nymfer med wigglekropp.



Wigglekropp, alltså ledad bakkropp, ger en mycket realistisk rörelse på flugan i vattnet, därför valde jag den. Denna tilsammans med ett mjukt hackel borde ju inte bli helt fel. Till bakkroppen använde jag en Tiemcokrok, 531. Man kan använda vilken krok som helst. Jag valde denna helt enkelt för att jag har så många av dem. Framkroppen är bunden på en Kamasan B980 i strl 10, en favoritkrok. Den är kortskaftad och har ett fint krokgap. Kroppen är dubbad med Hare-Tron dubbing, som är en blandning av hare och antron. Den ger ett naturligt och livfullt utseende.



Hacklet då ? Jo. det är ett vanligt rapphönehackel, partridge. Jag tror att dessa flugor kan bli riktigt giftiga i sommar, dels som nymfer, men också som flymfer alldeles i ytskitet.

Till slut lite skryt eller vad jag ska kalla det. I nyaste numret av Flugfiske i Norden , nr 5/6, rekommenderar jag att ni slår upp sidan 77 och läser en artikel av undertecknad. Har också fått några trevliga rapporter från fiskare som använt mina flugor med framgång. Patrik , med bloggen http://rospiggenfiske.blogspot.com/ , har fiskat mina Epoxystreamer och haft kontakt med havsöring. Tyvärr ville den inte följa med hela vägen, men han fick en rejäl julöring ändå. Läs själva! Två traderakunder har hört av sig och är nöjda. En i Eskilstuna har använt dem på flera ställen med landad fisk som resultat. Och idag kom ett mail från en i Gävle som fått två havsöringar på 3,5 resp 1.7 på Epoxystreamer. Det glädjer mig att flugorna fungerar utanför Jämtland också och att de kan få glädja andra flugfiskare.

2 kommentarer:

Lunkan sa...

Att dina flugor fångar fisk råder det inga tvivel om . Nu gäller det bara att få resten av lugfiske-Sverige att förstå det. Då kanske du kan dra ned på jobbet och leva på din hobby.
Jag har en dröm och det är att
"Kunna leva på min hobby men inte ha den som arbete" :-)
En utopi? Ja kanske men är det inte vad drömmar ska vara.

Tack för en trevlig fikastund idag.

Skittfiske
Lunkan

Stig Torniainen sa...

Tack själv. Nästa gång vi fikar tillsammans ska vi inte göra det på jobbet så vi får snacka mer ostört.
Ha dé
Stig