tisdag 30 december 2008

The grej of the day

Idag var jag och Lilltjejen på plats vid Nulltjärnarna igen. Eftersom det blåste en envis västlig vind gick vi till den sydligaste av tjärnarna. Där kom vi i lä för vinden och raskt borrade jag upp några hål. Full av förväntan sänktes blänket mot botten. Hur jag än gjorde och hur många hål jag än borrade upp var det stendött. Trägen vinner och till slut högg en decimeterlång öring mina maggots. Den fick simma vidare i sitt rätta element. Lilltjejen föreslog att vi skulle byta tjärn och det gjorde vi. Tillbaka till samma ställe som häromdagen. Direkt när blänket nådde botten högg det till och en röding i storlek XS drogs upp, för att strax därefter släppas tillbaka. I med blänket igen och proceduren upprepades, men denna gång var rödingen dubbelt så stor, men ändå för liten för att få följa med hem. Nu är jag på G, tänkte jag, mitt i huggruschen. Ack, vad jag bedrog mig, ingen mer känning. Efter att trugat ett tag gav vi upp och åkte hem.



Dagens grej, liksom häromdagen, var en blinkpirk en bit ovan blänket. Som ni ser är jag ingen älskare av stora blänken, typ soppslev, utan jag föredrar lite mindre blänken. Tycker jag får bättre känsla då.

Nyåret närmar sig med stormsteg och jag funderar på hur jag ska få till en årskrönika här på bloggen. Ska bara rota och sortera bland bilderna först.

Inga kommentarer: