onsdag 17 december 2008

Get Hooked

Det här med krokar kan vara en riktig tilltrasslad historia för det finns ju så många fabrikat och modeller att välja mellan.





Jag ska nu berätta vilka krokar jag brukar använda till de flugor som har beskrivits här på bloggen. Kanske rätar det ut några frågetecken eller också hopar de sig. Håll till godo.


Kamasan B160 är en av mina favoriter. Den är en "trout medium short shank" vilket innebär att den är kortskaftad, "3X short".


Den använder jag, inte till det den är avsedd för, utan till mina Zonkers, Heavymetalstreamers, Baitfish och ibland också till Wiggle-nymfer. Det korta skaftet ger streamerna en kort kropp och en vinge som simmar bättre, utan att flugan behöver bli så lång. Det har jag beskrivit i tidigare inlägg. Wigglenymferna kräver en kort framkropp och till det passar denna krok utmärkt.

Nästa krok är också en Kamasan, B980 heter den.





Det är egentligen en metkrok, men jag gillar det korta skaftet, och använder den till mina Epoxystreamer och Wigglenymfer. Epoxystreamerna kräver en kortskaftad krok och den är som gjord för detta ändamål, sen får karpmetarna säga vad de vill.

Partridge BMN krok är också en utmärkt krok till Epoxystreamers.


BMN står ju som bekant för Big Mouth Nymph och den är gjord för mjukhacklade spiderflugor. Det stora gapet medför att det krokar säkert i öringkäften, man råkar sällan ut för tappade fiskar med denna krok. Om du tänker köpa denna krok så tänk inte på vanlig krokstorlek. Väljer du en i ex strl 6, ja då har du en bra krok till gäddflugor.




Som synes här så motsvarar en BMN strl 12 ungefär en vanlig strl 6.



Krokar behöver inte nödvändigtvis användas till det de är avsedda till. Tänk på hur du vill att flugan ska se ut och välj krok därefter. Naturligtvis använder jag traditionella torr- och våtkrokar och streamerkrokar också. En av mina favoriter bland dessa är en Long Curved Nymph.




Den ger den rätta böjen och längden på nymfkroppen tycker jag och använder den nästan till alla mina nymfer. Den är 3X-lång, vilket medför, att den går utmärkt att använda till streamers också, fast det kanske är överkurs. Den skulle också gå att använda till en stor nattslända, fast jag tror att den är i tjockaste laget, det blir svårt att få den att flyta.


En annan tjock krok är Kamasan B200.



Den är avsedd för "trout deepwater nymph", alltså den ska sjunka fortare än normaltjocka krokar. Den är 3X-lång, nästan som en standard streamerkrok som brukar vara 4X-lång. Detta innebär att vill man ha en streamer med lite kortare kropp, då är detta kroken för dig.

Är man nybörjare rekommenderar jag att man skaffar sig en uppsättning ordinära torr-och våtflugor i strl 10 eller 12, samt streamerkrokar i strl 8 eller 10. Det klarar man sig långt på, nästan alla flugor kan man binda på dessa krokar. När man blir lite mer avancerad då kan man titta på resten av det stora kroksortimentet. Remember it´s a jungle out there !

Inga kommentarer: