måndag 15 december 2008

Mer julgodis

Med det menar jag inte några skumtomtar eller ischoklad, utan helt enkelt en hög streamers. Dessa kommer också att försäljas på Tradera. Högen består av Epoxystreamers och Zonkers.




Zonkerna är i mina favoritfärger, grizzlybrown och blackbarred grizzly. Två riktiga öringmagneter. Epoxystreamerna år i två varianter. En bunden på Kamasan 980-krok och en bunden på Partridge BMN-krok. De senare är tänkta för havsöring, de är lite större och i färgerna black-och purple ice.


Det här med krokar kan vara en riktig djungel. Kolla här bara.

Den vänstra streamern är bunden på ovan nämnda Kamasankrok i strl 8 medan den högra är bunden på ovan nämnda BMN-krok, fast i strl 12 !! Kamasankroken är som vilken strl 8 krok som helst. BMN betyder Big Mouth Nymph och därför är det sån skillnad i krokgapet. Jag ska återkomma till detta med krokar i mitt nästa inlägg.

Nu har äntligen kylan släppt sitt grepp över oss och nu visar termometern bara ensiffrigt. Igår eftermiddag blev det lite mer än en mil i skidspåren här i Järpen. Skönt att låta kroppen jobba lite igen. Prognosen till helgen ser också lovande ut så risken är stor att det blir besök på nån tjärn mitt i allt julstök.

2 kommentarer:

Patrik sa...

Bevisligen funkar Epoxy-flugorna bra på havsöring.
Och flera tester får dom.
Tänkte ge dig ett tipps i färgval.
En epoxy streamer i färgerna liknande Mickey Finn kan nog vara något till våröringen, under fisket i mars april.
Beställning kommer!!!

Ha det fortsatt gott Stig

Stig Torniainen sa...

Bäst att ladda med nya färger då...