onsdag 23 september 2009

Att åter bli fjällfiskare

Den senaste tiden har mina tankar allt oftare hamnat ute på fjället, och fisket där. Innan juniorerna kom in i våra liv brukade jag tillbringa minst en fiskevecka ute till fjälls varje år. Av naturliga anledningar har det minskat de senaste åren, till bara nån enstaka dag. Nu har barnen blivit så gamla att det är dags att återuppta den gamla traditionen. Därav har mina tankar hamnat vid redan besökta fjällvatten runt om i Jämtlands fjällvärld och sådana jag vill besöka.


Ett vatten jag besökte ofta var Gransjöån, ett av Länsstyrelsens kvoterade vatten. När jag fiskade där var jag inne i min mest nymf-missbrukande period. Detta var innan jag ens tänkt på Epoxysreamers eller Zonkers. Fisk fick jag, fin sådan. Nu tänker jag vad jag skulle kunna åstadkomma och uppleva med ett klass 4 spö och torrfluga där och i andra vatten.


En annan jag funderar på är att vandra lättpackad. Då menar jag innehållet i ryggsäcken och inget annat. Jag har burit tunga ryggsäckar och svettats litervis. Men varför ska man göra det när det nu finns utrustning som väger betydligt mindre ? I och för sig kan det ibland bli en avvägning mellan funktion/komfort och vikt. Förra året köpte jag ett enmanstält som väger cirka 1,3 kg, jämfört med mitt gamla tvåmanstält som ligger närmare 3,5 kg. I somras investerade jag i en lightsovsäck, Haglöfs Lim100, som väger 700 g. Risken med den är att blir det en frostnatt så får man räkna med kalla fötter. När jag var iväg i somras till Torrflugeland
så fick denna sovsäck och tält plats i samma fack som förut fylldes enbart av min gamla sovsäck. En klar vinst vikt-och utrymmesmässigt.


Nu funderar jag på köket. Det känns "overkill" att släpa på ett Trangia när man är själv, även om det är av mindre modell. Jag har mer och mer börjat kika på Primusköken.




De har flera modeller som verkar lätta och behändiga när man är på solotur. Är det någon som har erfarenheter av dessa så får ni gärna delge dem till mig.


En sak är i varje fall säker. Nästa år ska jag bli fjällfiskare igen !


Slutligen ett glädjande mail som låg i inkorgen idag: "hej stig.....
zonker gav full pott i helgen i strömhult....3,2-4,7 kg..
tar gärna nåra till om du har ev i fler färg? "
Det är bara att gratulera till den fina fångsten och skicka mer flugor till en nöjd flugköpare.



2 kommentarer:

Staffan sa...

Det är bara att gratulera till insikten om att vara lätt packad är den rätta vägen att vandra ;)I köksväg kan jag rekommendera ett MSR Pocket Rocket eller någon av dess llikar. Primus TiLite eller kanske Optimus Crux Lite. Ganska likvärdiga kök som funkar fint på 1-2 personer. Har skrivit lite om lättpacking på bloggen, men för en mer generell approach (inte bara fiske) så rekommenderas www.fjaderlatt.se

Stig Torniainen sa...

Tack för tipsen Staffan. Fjäderlätt har jag varit inne och nosat lite på, men ska fördjupa mig mer.