måndag 10 augusti 2009

Streamerfiske


Igår kväll tog jag bilen och körde i ca 5 min västerut och vips så var jag vid en fiskbar ström. Ibland åker man över ån efter vatten, men nu skulle jag prova denna plats. Var här för några veckor sedan och tappade då en fin fisk ute i strömmen. Revanschdags ! Nu satt 6:an i handen igen och det kändes lite klumpigt efter att ha fiskat med 4:an de senaste gångerna. Men nu var det streamer som gällde. Började med muddler för att se om någon öring ville stiga mot ytan. Ingen reaktion. Bytte till tyngre Zonkers och fiskade samma sträcka igen, ingenting denna gång heller. Efter lite kaffe innanför västen ändrade jag taktik igen. På med en fast sinking polytafs och en lila Epoxy. På första kastet högg det till alldeles utanför mig och en fisk gjorde allt för att slita sig loss. En öring på ca 5-6 hg kan lyftas iland efter en kort men intensiv kamp. I nästa kast hugger en mindre släkting näsan på samma ställe. Sen är det stendött igen, för resten av kvällen.

Nu kan man ställa sig följande frågor: Stod öringen där hela tiden ? Eller var det flugan som lockade den ? Eller var det den förtyngda tafsen som gjorde susen ?

Flugfiskefrågor som förblir obesvarade.

2 kommentarer:

Jonas sa...

Fan vad du fiskar Stig :) själv har jag bara varit iväg på riktigt fiske en gång i sommar... :(
Jag tycker det är på tiden att du skaffar facebook!! ;)

Stig Torniainen sa...

Kan kontra med: F-n vad du åker rullskidor, själv har jag bara åkt tre gånger.
Facebook? Bah....så du kan bli vän med din pappa och farmor på nätet ? ;-)