söndag 16 augusti 2009

Nu är det klippt & Storåöringar

Idag gjorde jag slag i saken och klippte till. På köksbordet la jag upp vadarna från Åkersberga och tog fram bästa saxen och vips så förvandlades de till ett par midjevadare. Med hjälp av symaskinen och material till hällor så tog det inte lång stund innan de var färdiga. Är detta månne Loops första midjevadare ?



För er som inte provat midjevadare kan jag starkt rekommendera det. För min del så har jag aldrig haft nån nytta av överdelen. Viker man ner den och har den runt midjan blir det för klumpigt och har man den på sig blir det lätt för varmt när man går längre sträckor. Och att uträtta naturbehoven blir så mycket smidigare när man slipper ta av sig på överkroppen. I går kväll när jag fiskade med Ricky Röding så visade han mig att han gjort samma sak med sina vadare. Det är lite som med blindtarmen. Den finns där inne i kroppen till igen nytta och när den blir irritersam skär man bort den och sen lever man lyckligt vidare. Nästa gång jag behöver investera i nya vadare kommer det att bli ett par i midjemodell. Finesser jag vill ha på dem är zip (blixtlås) och fickor. Fickor ? Jo, för att ha någonstans att göra av händerna när man bara står och hänger eller spanar efter fisk.



Nu över till avdelningen öring, Storåöring. Idag fick jag mail från en flugfiskare och bloggläsare vid namn Jens från Falun. Det var han som tog en öring på 2,2 kg i Storån tidigare i somras. Nu skickade han bilder i bättre kvalitet på den och andra öringar han fångat, alla från Storån. Både den här och den berömda nere i Dalarna. Håll till godo.




2,2 kg Storån Jämtland




0,9 kg Storån Jämtland





1,0 kg Storån Dalarna




1,9 kg Storån Dalarna


Härliga öringar. Alla fångade på torrfluga. Den på 1,9 kg är fångad av Jens kollega Magnus. Det verkar som om Jens och Storån har inlett ett givande förhållande.

Inga kommentarer: