söndag 30 augusti 2009

Fiske i de skygga öringarnas rike del 2


Tillbaka till samma ställe som igår, med pannlampa, och med förhoppning om att få en rejäl böj på spöet. Jag möts av blåst och regn, inte de bästa förutsättningarna för flugfiske. Dessutom kommer vinden från fel håll för en högerhandskastare. Börjar lite längre uppströms denna gång. Stället riktigt luktar öring. Trots att jag provar en massa flugor händer ingenting. Jag fiskar mig nedströms med en Caddis på tafsen, till nästa strömkoncentration.



Inte heller det ger någonting. Fiskar igenom nästa ström och hölja med samma resultat. Verkar som öringen inte alls är på humör. Vinden som legat på hela tiden har nu kylt ner mig så jag bryter upp och går tillbaka till bilen. Vandringen får kroppstemperaturen att stiga och snart är jag varm igen. Jag avslutar kvällen i Storån, vid inloppet till Storhöljan. Men, där är det lika livlöst. Inte ens en liten öring hugger efter flugan. Visst är det märkligt att det kan vara så dött ? När regnet tilltar ger jag upp för denna gång, och för denna sommar ? I billjuset på väg hem kan jag se hur löven börjar falla från träden i blåsten och det är bara att inse att hösten börjar ta ett allt fastare grepp om oss.

Inga kommentarer: