tisdag 25 augusti 2009

Fiske under stjärnklar himmel

Igår begav jag mig mot Södra Årefjällen igen, i jakt på en storöring. Inledde i en underbart vacker hölja, som "luktar" öring. Jag har fiskat den tidigare, utan resultat, men den borde hålla fisk, åtminstone nån gång. Jag inledde torrt med nattsländeimitation och övergick sen till en musimitation för att locka nån öring, men icke. Provade därefter lite streamerfiske, men inte heller det ändrade på resultatet.



Flyttade sen till Storån, eller rättare sagt det som är kvar av ån. Fiskade strömmen med streamer och de som visade intresse var några småöringar. Ingen av de större ville vara med i matchen. Kanske de är lika irriterade som mig på att ha blivit av med sina ståndplatser i strömmarna att de beslutat att bojkotta alla flugor ? Mörkret kommer allt tidigare vid denna årstid och redan vid 23-tiden var det kolmörkt. Tittade man upp mot himlen, som igår var stjärnklar, är det lätt att tankarna far iväg. Man inser hur liten och obetydlig man är i världsaltet när man ser alla stjärnor som lyser upp himlavalvet. Det är fascinerande att titta på och gör man det för länge så är det lätt att man glömmer vad man håller på med, fiskar. Tiden rinner ouppbörligen iväg nu. Det är inte många fisketillfällen kvar nu och ska man få en större öring så gäller det att ha flugan i vattnet.

2 kommentarer:

Patrik sa...

Dom finns där! Jag har sett dom några gånger. Men oj, va skygga!

Lunkan sa...

Det är fan frågan om:-) Det är trögt i Duvedsälven oxå.
Inte skittfiske utan skit fiske har det varit senaste turerna.