måndag 1 juni 2009

Första nattfisket

Så kom äntligen den efterlängtade 1:a juni, då det blir tillåtet att fiska i de flesta strömmande vatten. Vid midnatt var jag på plats vid Storån, vid en av favoritströmmarna. Helst vill jag ha lite lägre vattenstånd, men det är inte mycket att göra åt det. Härligt är i varje fall att återigen kunna utnyttja de ljusa kvälls-och nattimmarna till favoritsysselsättningen, flugfiske.



Eftersom jag var ute efter öring och vattenståndet högt så föll valet på en sjunktafs och en ST-Epoxystreamer. Efter några kast sitter den första öringen fast. En liten en som får gå tillbaka. Flyttar ett tiotal meter uppströms och provar igen. En större fisk hugger i strömmen. Ingen öring, utan en harr i halvkilosstorlek. På Epoxystreamer !! Sen händer inget mer på ett tag och jag byter till en ST-Zonker. Nytt hugg på samma plats. Ännu en gång en harr i samma modell. Även harrarna återfår friheten.


Provar en stund till innan verkligheten hinner ikapp mig när jag ser på klockan att den snart är 01.15 och det är arbetsdag imorgon. Packar ihop och åker hem för att hinna med några timmars sömn. Det kommer inte att dröja allt för länge innan jag återser ån igen, för nu är säsongen igång på riktigt.

1 kommentar:

Patrik sa...

Jag hade så gärna varit där och delat strömmen med dig!!
Men snart är väntan över ;-)

//Patrik