söndag 28 juni 2009

Längs nya stigar

Igår kväll styrdes färden återigen mot Södra Årefjällen. När jag kom fram till bron över Storån möttes jag av ett moln av nattsländor. Jag parkerade och klev ut för att titta på skådespelet. I luften flög nattsländor stora som B52:or omkring. Många mellanlandade på broräcket för närmare beskådan. Dock tog inte fisken för sig av det framdukade smörgåsbordet. Endast något sporadiskt vak av småfisk syntest på ytan. Kanske har fisken inte fattat än att här finns det mat, tänkte jag. Eftersom det var många bilar parkerade runt bron drog jag vidare till nåt fiskeställe jag kunde ha för mig själv. Valet föll på en plats en bit bort som jag aldrig provat. Nu skulla nya stigar trampas och nya ståndplatser fiskas. På tafsen knöt jag en skapelse jag inte fiskat med på många år, en Muddlervariant, som borde passa bra i den snabba strömmen.


Redan på något av de första kasten sitter kvällens första öring, som dock får gå tillbaka. Fiskar av en hölja och flera öringar i modell mindre tar min fluga. Knott fanns det också gott om, ett helt moln svärmade runt mitt huvud. Om vi ska fortsätta med flygplanstemat så var dessa som japanska kamikazepiloter och gjorde allt för att slå ut mig, men de gick bet. Höljan är fin och borde kunna husera större fisk. Något för augustimörkret kanske ?

På vägen tillbaka stannar jag till vid bron igen för att kolla läget. Fortsatt samma sporadiska vakande från småfisk, men jag måste göra ett försök. Denna gång väljer jag den norra sidan, som jag inte provat tidigare. Det blir mest en rek-tur för att kolla vadningsmöjligheter och strömfåran. Fisken är ganska ointresserad av mina flugor.

Nu kommer det att bli lugnt på bloggen till nästa helg för imorgon sätter jag och barnen oss i bilen för att åka norrut, till Inviken, och Farmor. Det är ett av de fåtal ställen som inte har mobilteckning och därigenom är mitt mobila bredband värdelöst. Det som däremot finns är öring. Där kommer det att bli fiske varje dag och Lillgrabben säger att nu ska han fånga sin första fisk. Allt detta kan ni läsa om nästa helg. På återhörande.

Inga kommentarer: