torsdag 6 november 2008

Zonkers, Fishfinder & Rock´n´roll

Då och då ramlar det in meddelanden i min mailbox från läsare som uttrycker sin uppskattning över det jag skriver. Tack så mycket ! Det får mig att vilja fortsätta att skriva mer.

Igår kväll satt jag i flugbindningshörnan och knåpade ihop några Zonkers som jag hoppas kunna blöta i helgen. Vad är det man brukar säga. En brottsling återvänder alltid till sin brottsplats. Det tänkte jag också göra, fast inte till nån brottsplats, utan till samma å som förra helgen. Därför gjorde jag några Zonkers med black barred skinnremsor, i några olika färger.





Längst upp är en i färgen chichilla, i mitten två stycken bruna och längst ner en vit och en chartreuse/svart. Den sist nämnda har jag tänkt skulle få den mest tröga öring att hugga, därav den ilsket gröna kulören. Om det funkar återstår att se. De är alla bundna på Partridge BMN-krok. Jag funderade också på en torrfluga som ska reta fisken att stiga till ytan och hugga, och kom fram till denna.



Denna "fishfinder" har en kropp av foam, ett grizzly kroppshackel och en vinge av hjorthår. Tanken är att den ska flyta bra och för en massa "oväsen" på ytan, och bli för svår för fisken att motstå. Den är bunden på en streamerkrok i strl 12. Inspirationen kommer från den klassiska flugan Stimulator. Jag är inte riktigt nöjd med hur den ser ut. Den kommer förmodligen att ändra utseende lite grann och en annan bindningsteknik till kroppen. Jag ska ivarje fall se hur den uppför sig på vattnet, och inte minst att den blir som en proppeller som tvinnar tafsen.



Då var det bara rock´n´roll kvar då. Medan jag satt och gjorde dessa flugor satt en CD i spelaren med en gammal favorit, nämligen Ken Hensley. På 70-talet var han låtskrivare, organist och gitarrist i gruppen Uriah Heep, ett av de bättre banden i den tyngre genren. Vissten ni förresten att gruppnamnet kommer från romanen "David Copperfield", författad av Charles Dickens.

Nu lyssnade jag på en samling med låtar från hans solokarriär, där han kan ta ut svängarna lite mer än i bandet, men ändå med en touch av Heep. Har ni aldrig hört Uriah Heep eller Hensleys sololåtar ? Grattis, då har ni något att se fram emot. Han hoppade av Heep i slutet av 70-talet medan bandet fortsatte och håller på än idag. Hans storhet understryks av att Heeps populäraste låtar än idag, de fansen vill höra, är skrivna av Hensley på 70-talet !

Jag såg på http://www.vattenreglering.se/ att nivån i Håckren äntligen har sjunkit några centimeter. Jag vet att det är som en droppe i havet, men det är bra för ån, för då kommer den inte att stiga mer.

I helgen är det Fars Dag. Vad passar då bättre en flugfisketokig småbarnspappa att få än en dag vid ån ?

2 kommentarer:

Patrik sa...

Jag, som avsomnad rocktrummis måste ju bara nämna Lee Kerslake, som skötte takten längst bak i Uriah Heep.
Han tillsammans med John Bonham, Ian Paice och Black Sabbath trummisen Bill Ward har givit Hårdrocken den takt och det beat som den är idag.
Måste också nämna bröderna Carmine och Vinny Appice.
Söker man på alla dessa herrar så finner man många stora grupper framför dom.
Härligt inlägg Stig, vi verkar inte bara ha kärleken till fisket ihop, utan även till bra musik.
Ha det gott Stig - Patrik

Stig Torniainen sa...

Japp, skulle man dessutom göra ett familjeträd över banden Sabbath, Purple, Whitesnake, Rainbow, MSG och Heep så skulle det bli många "connections". Brukar spela en och annan klassiker för barnen ibland, och det är en fröjd att se dem rocka loss till "All night long" eller "Dream Evil"