lördag 15 november 2008

Den sista färden

Nu är vintern ofrånkomligt här. Väderprognosen lovar minusgrader framöver, här i Järpen snöar det "lapphandskar", dvs stora blötsnöflingor, och Sportnytt toppar med slalom och längåkning. Ute på isarna borras det för fullt i jakten på de första rödingarna.



I morse låg ett tunt snötäcke över gräsmattan när jag klev upp. Lillgrabben- och tjejen blev överlyckliga och pratade om snögubbar och pulkor. Plusgrader var utlovade framåt dagen, med uppsprickande molntäcke. Kanske sista chansen för flugfiske för i år ? Iväg i Jettan mot Storån. På vålådalsvägen möter jag plogbilen, ett dåligt omen, eller..? Första stopp blir inloppet till Storhöljan. Provar olika flugor men ingen visar något intresse för dem. Beror det på att vattennivån sjunkit och fisken flyttat sig nerströms ? Ingen aning. Faktum är att ingen fisk ger sig till känna. Flyttar mig till "Flatsen" för att prova lyckan. På tafsen sitter den vanliga ST-Zonkern som gett mig lycka de senaste veckorna. En envis västlig vind tvingar mig ibland att göra backhandkast för att inte få flugan i bakhuvudet, eller ännu värre, i ögat. Tar ett repa längs ån, men utan känning. Fötterna blir kalla av att vara i vattnet och fingrarna blir stela av en kombination av kallt vatten och vind. Dags för kaffepaus. Dagen till ära blir det hembakad rödlöksfocaccia och skivad Rackabajsare nersköljt med en lätt mörkrostad Zoega. Sakta återvänder värmen till de utsatta kroppsdelarna.



Ännu en fiskepass påbörjas. En bit nerströms kommer den första fiskkontakten, lika plötsligt och oväntat som en vinst på en skraplott. Det visar sig vara en öring i 30cm´s klassen som efter avkrokning får återvända till sitt rätta element. Nöjd fortsätter jag mitt fiske. Efter en stund kommer nästa kontakt, fast bara en dragning i zonkern. Lägger nya kast över samma ställe, utan att nåt mer händer. Byter till en större nymf bunden på en streamerkrok i strl 10. En riktig munsbit ! Efter ytterligare kast hugger det till i flugan, men inget fastnar. Det blir dagens sista fiskkänning. Frågan är om detta är årets sista tur med flugspöt ? Jag tror det. Nu är det verkligen bistert att stå i vattnet och flugfiska. Vattnet och luften gör allt för att kyla ner en. Fast det skulle vara kul att få en fisk på fluga i december också. Av erfarenhet vet jag att det brukar bli en del mildperioder innan jul. Och jag har några öringhålor ofiskade längre ner i ån pga det höga vattenståndet. Kanske kanske.......

1 kommentar:

Patrik sa...

Hoppas att du kan få till den där sista svängen också!!
Dina flugor är nu inne i testperioden :-) och ingen landad än, men i helgen ville en silverblank iaf leka med en av dom ett tag!

Ha det gott Stig