söndag 23 november 2008

Jack Gartside

Helgen har förflutit i vinterns och snöns tecken. Den första helgen på länge utan fiske. Till min sambos stora glädje har jag ägnat mig åt snickeri i källaren. Snön har fallit i stora mängder över Jämtland. Uppe i Gunnarsvattnet kom det 1 m i fredags. Här har det också kommit så mycket att snöskoveln har fått göra rätt för sig. Idag blev det dessutom premiär på skidor i Järpens väl kuperade skidspår. Först en tur med Lillgrabben och senare på eftermiddagen ett träningspass på ca 10 km. De första milen varje säsong är plågsamma, men sen när tekniken sitter någorlunda och musklerna vant sig går det som en dans.



Fast det är ju inte skidåkning det ska handla om utan flugfiske. Jag ska presentera en amerikan som går sina egna väger när det gäller flugbindning. Han heter Jack Gartside. Han är inte bara flugbindare och flugfiskare, utan han har skrivit ett antal böcker och medverkat i ett stort antal fisketidskrifter. Jag hade länge studerat hans flugalster och böcker på hans hemsida,
http://www.jackgartside.com/, och ville hemskt gärna komma över några av hans böcker. Hur jag än letade på nätbokhandlar, både i England och USA, så var det ingen som hade hans böcker i sitt sortiment. Till min glädje så införde han en 'shop' på sin hemsida med möjlighet att betala med kontokort. Då tog det inte lång tid innan två av hans böcker var i min ägo.



Det var böckerna ni ser ovan och, håll med, de har grymt snygga omslag. Tyvärr så är bilderna inne i böckerna i svart vitt, men det är ju innehållet som räknas. I boken Secret Flies visar Jack hur han använder sitt material Secret Stuff till allt från streamers till nymfer. Det materialet består av 8" långa tunna polyester trådar, nästan som Angel Hair. För en flugbindningsnörd som mig passar böckerna utmärkt. Jag "stjäl" lite bindningsknep och mönsteridéer och omvandlar dem för mitt eget behov. Han är som sagt en man att räkna med inom det amerikanska flugfisket och har en del, 'overthere', kända mönster på sitt samvete bl a Secret Baby Baitfish och Soft Hackle Streamer. Den senare kommer att få en 'try-out' plats i min streamerask till nästa säsong.




Så här ser hans Secret Baby Baitfish ut, bunden av Jack 'himself'. Materialet känns lite stelare än Angel Hair och visst finns det vissa likheter med min Epoxystreamer. En parentes och rolig grej är att han signerar böckerna personligen.



Det gör det ju lite trevligare att ha dem i sin ägo. Lite sorgligare är att i hans senaste 'newsletter' meddelas det att han fått cancer och har varit på behandling, men är nu hemma i Boston för att återhämta sig. Jag hoppas att allt utvecklas väl och att han snart igen får vara ute och svinga sitt spö. Alla flugor som finns att köpa på hans hemsida har han bundit själv. Så man förstår att detta är en man som levt och andats flugfiske och flugbindning större delen av sitt liv.

Inga kommentarer: