torsdag 20 november 2008

Storebror ser dig

När jag sitter i köket och tittar ut kan jag se hur snön yr runt husknuten och höra hur det dånar i skorstenen. Den första vinterstormen är här. Det är svårt att tänka sig att för mindre än en vecka sen stod jag utvadad i ån med flugspöet. I helgen är det stor chans att det blir säsongspremiär på längdskidor. Säsongerna går verkligen in i varandra.

I senaste numret av Allt om flugfiske läser jag att Länstyrelsen i Jämtland från nästa år ska införa ett internetbaserat system för köp av fiskekort och inrapportering av fisk. Det är meningen att de som köper fiskekort för renbetesfjällen ska ange var de tänker fiska, vilket gör att andra fiskare kan gå in på Länstyrelsens hemsida och kolla fisketrycket. Dessutom ska all fisk inrapporteras, även den som återutsätts, för att Länstyrelsen ska få en uppfattningen om hur fiskbestånden ser ut.

Ja, vad säger man ? I teorin är det en bra idé, men hur tror ni det kommer att vara i verkligheten. Hur många kommer att vara ärliga när det gäller fiskrapporteringen ? Fiskare har ju en tendens att hålla "storfiskvatten" hemliga. Låt mig säga så här....ja é skeptisk !



Avslutar med en bild som får symbolisera en av anledningarna till att man bosätter sig uppe i fjälltrakterna, nämligen fritt strömmande vatten. Det är något vi måste vara rädda om, och kämpa för, för det känns inte alltid som om det ska vara en självklarhet i framtiden.

1 kommentar:

Patrik sa...

Åhh, den platsen där bilden är tagen är Magisk!!
Jag kan gå dit bara för att sitta ner och få låna en stund av landskapet och omgivningarna, till att vara "mitt egna" för en stund.

Ha det gott Stig