tisdag 7 oktober 2008

Nästan som julafton

Idag när jag kom hem från ännu en arbetsdag så låg det efterlängtade kuvertet i brevlådan. Direkt från USA till min lilla brevlåda i Järpen ! Det blir lite "julvibbar" när man får paket, även fast man kommit upp i min ålder. I kuvertet låg bl a lite nytt material som jag kommer att använda till Epoxy streamers. Har gjort några prototyper av detta tidigare, som jag blev nöjd med, och nu beställde jag jag några nya färger att experimentera med. Materialet heter Ice Wing och är en utveckling av den kända dubbingen Ice Dub, fast här i långa hanks. Perfekt för mina epoxystreamers. Så här beskrivs materialet av tillverkaren:
Ice dub in 8" fiber length. This is the same material as Ice Dub, in 8" lengths for use in streamers, nymphs, emergers and any patterns that you want to add a little flash to. It’s just the right thickness for support when tied in.Great for streamers, nymphs and emergers.
Känner mig nu sugen på att binda flugor igen, efter någon veckas "formsvacka". Kommer att gå en trappa ner till min lilla hörna för att göra nya flugor, och samtidigt lyssna på nån skön CD, de närmaste kvällarna. Ser ni närmare på bilden så kan ni se något som heter "lead free wire". Det är förtyngning till mina nymfer. Jag kör alltså blyfritt även vid städet !


I förra inlägget berättade jag att öringen i helgen tog på en Zonker i färgen Brown barred. Om ni undrar hur den ser ut så kommer svaret här:




Dessa halvdussin flugor har med Postverkets hjälp skickats några mil västerut, till Duved. Hoppas att Lunkan också får lite "julvibbar" när det ramlar ner i hans postlåda. De är i tre varianter. Med guld -och silverconehead. Så har vi också latmansvarianten med svart conehead som bara består av hackel och vinge, bunden på en kort krok, nämligen Partridge BMN. Jag hoppas att de lurar några fler öringar i älven.

1 kommentar:

Jarkko Pykilä sa...

Riktigt fina flugor du gör :)