torsdag 30 oktober 2008

Mina flugor #5

Denna fluga är från början en dansk kustöringfluga. Jag tror att den är skapad av Morten Valeur och har gjort succé bland havsöringsfiskare både i Danmark och Sverige, under olika namn och i olika versioner. I min version kallar jag den ST-baitfish och kan den fånga öringar längs kusten så kan den också göra det i jämtländksa strömmar. Den består till största delen av en långfibrig dubbing som heter STF-dub, vilket betyder Synthetic Translucent Fiber. Dubingen finns i ett flertal färger och de jag använder mest är white, tan och gray olive. White har jag med i alla flugor för att få dem så ljusa och genomskinliga som möjligt. Dessutom brukar jag tillsätta lite Ice Dub för att få den lite, lite glittrig.








Komplettera med ögon och epoxylim och du har en färdig fluga. Jag brukar måla röda gälar och ryggen i en passande nyans med mina Promarker tuschpennor, för att få en extra touch på flugan.
Dubbingen kan blandas i det oändliga för att få fram den nyans på flugan som du önskar och målar du den dessutom med tuschpenna så blir möjligheterna ännu större.



Ovan syns en ST-baitfish i grayolive nyans. På denna har jag målat ryggen i en passande kulör.




Denna är i färgen tan med målad rygg i mörkare nyans.


Egentligen är det en enkel fluga att binda eftersom den bara består av ett material. Kruxet är att få till den. Det hela går ut på att lägga dubbingen i en bindtrådsögla som sedan snurras runt krokskaftet och att se till att fibrerna ligger fria. På nätet finns detta beskrivet på ett flertal ställen.

Så en liten parentes till slut. Häromdagen damp det ner ett paket från Ginza, http://www.ginza.se/, i min postlåda, innehållande lite "nöjesprodukter". En film och två CD-skivor.
Filmen är "Där floden flyter fram", en gammal klassiker som det är mer än 10 år sen jag såg senast. Den handlar om bröderna Norman och Paul som växer upp i Montana strax efter sekelskiftet. Fast de är så olika älskar de varandra och har flugfisket som en gemensam nämnare. Bilden på fodralet är inte densamma som när filmen var ny. Nu domineras det av Brad Pitt, eftersom han har blivit en megastar. När filmen var ny stod hans namn inte ens överst i rollistan. CD-skivorna är två gamla klassiker med Judas Priest från 80-talet, "British Steel" och "Screaming for Vengeance". Ingen av dessa tre kostade mer än 40 kr / st !! Väl investerade pengar.

Inga kommentarer: