onsdag 22 oktober 2008

Foamflugor

När man binder flugor av foam är det bara ens egen fantasi som sätter gränser för hurdana flugor man kan göra. Möjligheterna är många. Det upptäckter man snabbt om man gör ett svep på nätet och ser vad som finns. Eftersom flytegenskapen är så god så använder jag det till dag-och nattsländeimitationer. Min "bibel" inom detta område är boken "Tying foam flies" skriven av amerikanen Skip Morris.


I boken finns många mönster och steg för steg beskrivningar. Har man väl lärt sig grundtekniken är det som sagt bara din fantasi som säger stopp. Boken kan man köpa på http://www.bokus.com/ för det facila priset 141 kronor, väl investerade slantar.
Jag använder ett superlim i gelform vid flugbindning, och speciellt när jag använder foam. Det är utmärkt till att limma fast materialet på kroken eller till att limma ihop olika foambitar. Ibland använder jag det också istället för lack. Jag lägger lite lim på tråden innan jag lindar slutvarven och voilá, du har ett hållbart huvud.


På bilden ovan till vänster ser ni några kroppar till blivande dagsländor. Till höger ligger några halvfärdiga nattsländor och i mitten har några dag-och nattsländor landat. Nederst ser ni foamflugbindarens bästa vän, superlimmet, och min egentillverkade vingbrännare.
En annan fördel med foamflugor är att man inte behöver impregnera dem, några luftkast är allt som behövs för att flugan ska flyta som en kork igen. Till nästa säsong kommer jag att utveckla en idé jag har, en variant av den välkända superpuppan, bunden med foam. Som sagt, möjligheterna är obegränsade.

2 kommentarer:

Staffan sa...

Kanske dags att ta fram bindargrejjerna igen. Det där SER iaf lättare ut att binda med än traditionellt material, eller har jag fel?

Stig Torniainen sa...

Både ja och nej, det är som med allt, träning ger färdighet. Mina första foamflugor var INTE snygga och det händer än idag att jag har sönder foambitarna. Det är ivarje fall inte så svårt att få till fina flugor med detta material.