söndag 19 oktober 2008

Inget fiske, men boktips

För första gången på länge har jag haft en vit vecka, dvs inte fiskat alls på hela veckan. Att det inte blev nån tur i helgen beror på att det fanns en massa saker här hemma att ta tag i. Så är det när man bor i hus och har småbarn. Dessutom har en förkylning börjat härja i familjen. Förra gången tog det ca två veckor innan den gått runt ett par varv och alla var friska igen. Vi får se hur länge den stannar denna gång.


Jag har lagt till en länk under rubriken "Andra läsvärda bloggar". Den heter Bronco och det är en kollega på jobbet som ligger bakom den. Just nu är hon tjänsteledig för att satsa på det hon tycker är roligt, nämligen drejning och så syr hon lite också. Kanonfina grejer, kolla in !! Jag tror att med den talangen, att känna sitt material och alltid ligga ett steg före, så skulle hon bli en hejare på flugbindning.


Nu över till boktipsen. Michael Jensen heter en dansk flugfiskare och författare som bl a skrivit dessa två böcker, "Nordiskt flugfiske" och "Gäddflugfiske". Båda två är mycket läsvärda och innehåller en massa fakta och tips. Den första beskriver fiskarna, dess miljö och föda. Där finns också en massa flugmönster, allt från små torrflugor till stora möss. Allt som allt är det ca 250 sidor trevlig läsning och snygga färgbilder. Den andra boken "Gäddflugfiske", varför tipsar en öringfiskare om den ? Jo, om man bortser från tipsen om utrustning, fisketaktik och de megastora gäddflugorna så finns det några sidor som är guld värda, i varje fall för mig. I kapitlet, som heter "De eleganta och förföriska", finns några av de bästa sidor jag läst om flugbindning. Tack vare dem lärde jag mig binda mina ST-Epoxystreamers. Hela detta kapitel skulle platsa i vilken "öringbok" som helst. Fast man ska inte nedvärdera gäddflugfisket. Vill man känna något tungt och vilt i linändan så är det detta man ska prova. Med ett kanonvatten för just detta runt hörnet så kommer jag att ge Lunkan en match om sötvattenskrokodilerna i vår.
Nästa helg tar vi nya tag med öringarna. Nu har älven börjat sjunka lite, så vi får hoppas att vädergudarna står på oss flugfiskares sida, så den hinner sjunka ännu mer. Och att Echinagarden gör det den ska.

2 kommentarer:

Lunkan sa...

Wve-kuren är den bästa mot förkylning.
Whisky, Vitamin C & Echinacea.
Den har rättat mig från flera djupa förkylningssvackor i år :-)

Krya på dig och Skittfiske i helgen.
Själv åker jag till vår kungliga hufvudstad på en skön helg med P.
Lunkan

Stig Torniainen sa...

Tack, jag körde EKC,Echinagard,koffein och choklad.
Jag blev inte förkyld, vad det berodde på låter jag vara osagt :-)