lördag 11 oktober 2008

Inskolning och tunga flugor

Idag var vädergudarna givmilda mot oss i västra Jämtland. Efter en regnig morgon klarnade det upp och solen sken från en klarblå himmel. Vad passar bäst då ? Varför inte en utflykt ? Sagt och gjort, efter lunch packades ryggsäcken med kaffetermos, saft och kanelbullar. Vi. jag och Lillgrabben, begav oss till Duvedsälven. Dels var jag nyfiken hur älven skulle se ut efter allt regn och dels kunde vi ha lite inskolning i fiskevärlden. Älven hade stigit rejält sen förra helgen, men är fortfarande fullt fiskbar. Jag hade med mig mitt UL-spö med ett Roger-drag, vad annars ? Vi valde stranden nedanför Staa-bron. Där kunde Lillgrabben leka fritt, utan att komma i närheten av någon farlig ström. Jag gjorde några kast ut i strömfåran och hade på en öring, men som inte ville följa med in. Lillgrabben lekte med de medhavda leksakerna i sanden, innan han tyckte det var dags för fika.




Några kanelbullar senare provade han sitt eget spö och jag blötte Roger-draget igen, men utan resultat. Efter ett tag tyckte han att det var dags att åka hem, och så gjorde vi. Det är viktigt att fiskeutflykterna får ske på hans villkor, så han vill följa med flera gånger. Om jag spelar mina kort rätt kommer jag att ha en fiskekompis under många är framöver.

Igårkväll slutförde jag några flugor i den tyngre genren. Det är två varianter på den tidigare beskrivna Steinsmettern. De är försedda med rejäla hantelögon för att snabbt ta sig ner mot fiskens ståndplatser. Allt med tanke på höstfiske i kallt vatten, där öringen inte är så villig att stiga mot vattenytan. Brevid ligger en nymf med rejäl förtyngning under dubbingen, också den för samma ändamål.

Vad gör då Ritchie Blackmore i bakgrunden ? Enkelt, det är musik i den tyngre genren, som just då råkade snurra i CD-spelaren. Denna årgång av Rainbow var helt magisk, speciellt live. Här var det ingen vers, refräng, vers, refräng...osv i 4 minuter. Nej, improvisation var det som gällde, speciellt i gitarrsolona. Allt från stenhårda riff till mjuka sköna melodislingor och låtarna kunde hålla på i upp till 15 min. Rekommenderas !

Jag har också gjort klart några epoxystreamers med det nya materialet, Ice Wing. Även dessa har jag försett med lite förtyngning, för att fiska djupare. De är i färgerna Grey, Baitfish och Minnow back.

Jag hoppas komma ut till älven imorgon igen för att provfiska dessa flugor. Tyvärr har SMHI utlovat kraftig vind, så vi får se hur det blir.

Inga kommentarer: