söndag 29 november 2009

Expedition Röding

Egentligen var ursprungsplanen att åter besöka ån för 1:a adventsflugfiske. Eftersom temperaturen låg stadigt under nollgränsen så var även jag tvungen att inse att flugfiske var i det närmaste omöjligt när jag vaknade imorse. Snabb rockad i planeringen. Fram med isborren och pimpelspöna. Efter ett snabbstopp vid macken för att handla maggots var vi, jag och Lillgrabben, på väg mot Vålådalen. Dagens mål var att lura upp några rödbukar i matstorlek.




Med viss tillförsikt borrades de första hålen upp. Här fick jag fina rödingar förra vintern. På med maggot och ner i hålet. Efter ett tag började det suga i kaffetarmen, vilket naturligtvis åtgärdades omgående eftersom ingen röding verkade vara hemma. När kaffet precis var uppdrucket signalerade spötoppen att en fisk var på maggoten. Upp kom en liten rackare, som fick simma tillbaka för återväxt. Fiskade en stund till innan Lillgrabben tyckte det var dags att vi gjorde en eld för korvgrillning. Han såg nog mer fram emot det som låg i hans ryggsäck, efterrätten. Grillade marshmallows.



Mätta i magen återupptog vi fisket. Snart högg det igen och upp kom den första rödingens tvillingbrorsa som också den fick simma vidare. Detta blev också det sista som hände i fiskväg idag. Inget mer hugg eller nån som helst känning. Konstigt, eller kanske inte. Vi kom inte ut på tjärn förrän klockan var 10. Då hade den bästa huggperioden nog passerats. Å andra sidan är det jäkligt skönt med sovmorgon också.



Nu är isfiskesäsongen igång på allvar. Läge att ta hand om flugfiskeutrustningen så den får sin välbehövliga vintervila. Prognosen visar minusgrader hela nästa vecka så isarna kommer att bli stabila, så även på min å.



2 kommentarer:

bronco sa...

Och jag som trodde man bara pimplade på våren...tänk vad mycket jag lär mig här! När går årets julshow av stapeln?

Stig Torniainen sa...

Hårda killar fiskar året runt.
Julshowen....förmodligen aldrig.