torsdag 9 juli 2009

Storån levererar

Igår kväll besökte jag en av mina favoritströmmar i Storån. Väderomslaget till öringväder, dvs grått och regn, gjorde att vissa förhoppningar tändes inom mig. Jag knöt på sedvanlig öringstreamer, dvs ST-Zonker i en brun variant. Några mindre öringar visade också intresse för min fluga, men återfick friheten för tillväxt. I ett bakvatten högg en större fisk och efter en kort kamp kommer det upp en harr ! Den väger kanske 3-4 hg och för fortsätta att simma fritt i strömmen. De slutar aldrig att förvåna mig dessa harrar. En stund senare byter jag till ett annat säkert öringess, en ST-Epoxy. Prövar nu att imitera en flyende bytesfisk för att trigga öringen. Mitt i strömmen hugger det till och historien upprepar sig. En harr i samma modell igen ! När klockan börjar närma sig 1.00 och öringen inte har bjudir upp till dans beslutar jag mig för att åka hem.



I en annan del av ån, men vid samma tidpunkt står en flugfiskare och är ganska nöjd, gissar jag. Han har nämligen bärgat en öring på 2,2 kg. Titta och njut !




Fångstman är samma person som lämnade rapport i förra inlägget. Den vinnande formeln var en nattsländeimitation. Återigen är det bara att lyfta på fiskekepsen och säga grattis.


När jag häromdagen fiskade med Rospiggen så använde jag ju mitt klass 4 spö och diverse småflugor. Här är ett par bilder på dem.






Några streamers i strl 14.







Nattsländevarianter i strl 14.


Igårdagens nummer av ÖP ( Östersunds Posten ) var det en artikel som gjorde mig hoppfull. I västra Härjedalen drar de igång ett nytt fiskeprojekt nästa år. Ett gemensamt fiskekort ska gälla i sex fiskevårdsområden. Tänk att kunna röra sig efter ett vatten utan att tänka på om man har passerat någon gräns till ett annat fiskeområde. De gamla korten finns kvar ifall man nöjer sig med ett område. Jag gissar att många fiskare är beredda att betala några kronor extra för att kunna utnyttja exempelvis en hel å eller älv. Något för fiskerättsägarna i Åredalen att ta efter. Tänk att ha ett kort som gäller för hela älven, från Tångböle ner till Järpen.

Inga kommentarer: