onsdag 25 mars 2015

Att inte hamna i klistret

Lim har blivit en viktig del av min flugbindning.
Här ska jag kort berätta vilka jag använder.

Super Glue Gel är ett superlim i gelform som inte stelnar sekundsnabbt. Det använder jag när jag gör foamkroppar, till en del syntetmaterial och varför inte som förstärkning runt hacklet på en Klink.
Nagellim har ersatt lacket. Det torkar sekundsnabbt och lämpar sig också för att förstärka inbindningspunkter.


UV lim har blivit väldigt populärt de senaste åren. För mig har det ersatt epoxylimmet helt och hållet. Det blir inget spill och det härdar på ett par sekunder.
Mitt favoritlim är Solarez. Det är billigt och det är lätt att få ur de sista droparna ur tuben. Jag har provat de kända märkena som är "tack free", men jag är inte lika nöjd med dem.
Till UV lim behöver man en lampa som härdar limmet. Även här har jag provat olika lampor. Den klart  bästa är den billigaste och enklaste, en pennmodell från HongKong. De härdar limmet snabbt och limmet blir inte kladdigt efteråt vilket jag hade problem med tidigare, med mer kända märken. Länk till att köpa denna lampa, som kostar strax över 20 kr, på eBay hittar ni här.



Avslutningsvis kan jag tillägga att besöksräknaren nyss passerat 160 000 !

Inga kommentarer: