söndag 3 oktober 2010

Mera höstöringar

Imorse var jag tidigt på plats. Kl 9 gjorde jag det första kastet ut över en blåsig vattenyta. Platsen var nästan densamma som igår, fast på motstående sida. En plats jag kallar för mitt "Storöringställe". Här har jag fångat mina största öringar i Älven. Det blåste värre än igår, men idag hade jag blåsten från rätt sida, så kastandet gick hyfsat. Började med flugan jag använde igår, men ingen reaktion från Älvens invånare. Jag bytte till en brun/gul Zonker förtyngd med kulkedjeögon. Och se, det gav resultat. Snart stod spöet i båge och en öring kunde bärgas. Eftersom fingrarna blev kalla av vattenkontakten och blåsten och när dessutom kaffesuget gjorde sig påminnt gick jag iland och gjorde upp en eld och tog fram svartpannan.


Inget går upp mot 10-kaffet. Med nya krafter vadade jag ut för en fortsatt kamp mot vinden. Snart hade nästa öring fastnat på flugan och kunde efter en kort dragkamp landas. En fin hane på ca 7-8 hg, med mjölken kvar. Efter avkrokning fick de simma tillbaka för att försöka hitta en villig öringmadam.




Efter ett par missade fiskar gick jag en bit nedströms till nacken som var så givmild igår, fast nu på "fel" sida. Den var inte lika lättfiskad från detta håll, men en öring släppte den ifrån sig i varje fall. När dagen summerades hade jag krokat 3 öringar och tappat lika många. Alla på den brun/gula Zonkern.


Ska jag summera fiskehelgen så kan jag inte vara annat än jättenöjd. Har aldrig upplevt ett lika fint oktoberfiske tidigare. Enda lilla smolken i glädjebägaren är vädret. Under hela veckan har solen stekt från en klarblå himmel och det har varit vindstilla. På jobbet har man bara längtat ut, nästan så man simulerat halsont på Lillgrabben för att kunna vabba. Och lagom till helgen slår det mer eller mindre om. Fast prognosen för nästa helg ser lovande ut......

Inga kommentarer: