söndag 31 oktober 2010

Isiga spöringar och huggvillig öring

Vintertiden är här. För den late blir det en timme extra i sängen, men för den inbitne öringfiskaren innebär det en timmes extra morgonfiske. Sålunda var jag på plats vid Älven kl 9 i morse. Nattens minusgrader hade förvandlat allt till ett frostigt rike. Det enda som hördes var svanarnas sång, och visst lät det som den gick i moll, även de frös. Ute på selet, tro det eller ej, men där vakade en öring försiktigt.



Snart var jag redo för första kastet. Efter bara några fler började det rassla i spöringarna, isbildning. Så det blev till att avisa med jämna mellanrum. Fingrarna blev snart kalla och det var dags för 10-kaffet. En eld tändes med hjälp av ob-tricket, och det fungerade. Snart var jag varm igen och fisket återupptogs. På ett uppströmskast kände jag en dragning i flugan. Visst var det en fisk, tänkte jag, och i nästa kast satt den på. Efter en kort dragkamp kunde jag håva en grann öring på ca 40 cm. Nästa kast gick också uppströms och det gav resultat, en ny öring högg. Denna gick i ungefär samma viktklass.


Fingrarna fortsatte att ta stryk så det blev mer eldning, korvgrillning och kaffekokning innan jag på nytt greppade spöet. Det blev ingen mer öring denna dag. Några fler försiktiga vak syntes ute på selet, så öringen fanns kvar. Till slut gav jag upp och begav mig av i solskenet, med isfria spöringar.

2 kommentarer:

Patrik sa...

Underbart Stig!!
Men du skall veta att du knäcker mig,här långt ner i Roslagen, långt från mina längtans vatten.

Häng i och fortsatt skitfiske
//Patrik

Stig Torniainen sa...

Ledsen för det Patrik ;-)
It ain´t over until it´s over. I övermorgon är en tur till "vår å" planerad. Tur man har pappadagar kvar :-) och att kung Bore håller sig borta.