söndag 6 juni 2010

Smygfiske

Ikväll gjorde jag ett besök till ett litet oanseligt vattendrag för smygfiske med klass 4 spöet. I första höljan hände ingenting. Provade både torrfluga och nymfer. Fortsatte nedströms och där såg jag en fisk som gick i ytan och såg ut att nymfa. Jag smög närmare och placerade flugan framför fisken, men den visade inget intresse. Då fick jag plötsligt se två harrfenor svaja i ytan. Det var alltså ingen nymfande fisk, utan två harrar som kopulerade för fullt, mitt framför mig. Blygsam som jag är drog jag mig tillbaka några steg och beskådade det hela. Det var två harrar i kilostorlek som inte brydde sig ett dugg om mig, utan bara om varandra. Efter ett tag vandrade jag uppströms igen och provade höljan där jag börjat, men utan resultat.

midnatt vid ån

Provar ett sista ställe lite uppströms innan jag ger upp, tänkte jag. Och där hugger en halvkilosharr i första kastet, på en nymf. Fortsatte fisket, men förundrades av att det rasslade så om fluglinan, innan jag kom på att det är is på den och i spöringarna. Nog kände jag att det var kallt om fingrarna, men så kallt ! Efter ytterligare 2 harrar i samma modell packade jag ihop och begav mig mot bilen och hemfärd.

1 kommentar:

Johan sa...

Sluta skriva om harr hit och harr dit! Du förstår inte hur vi har det nere i "södern" där det inte finns harr i bäckarna! Vi liiiider av harr-abstinens. Men snart så ska dom få!!

=)

/Johan