onsdag 3 mars 2010

Smarta köp

I min strävan att vara lättpackad, med syfte på innehållet i ryggsäcken, anlände igår ett paket innehållandes en thermojacka från ITAB . Det är helt enkelt en tunn täckjacka som jag ska ha i ryggsäcken under mina fisketurer. Ut åker fleecejackan. Anledningen är att denna jacka är varmare, lättare och tar mindre plats. Game, set and match 3-0. Den går faktiskt att packa ihop i innerfickan.



Anledningen till att jag valde ITAB är självklart priset. Betydligt billigare än de mer kända och hippare märkena. Jag hade på mig den till jobbet imorse när det var -10 grader och nordlig vind, och inte frös jag. Det enda jag saknar är en bröstficka.



I helgen var jag in till stan och då blev det lite investering i flugbindningsmaterial.




Här ser vi massor av stjärtspröt till torrflugor för endast 17 kr. Jämför med vad "riktiga" spröt kostar i en flugbindningsaffär. Sen hittade jag också smältlim med glitter för 10 kr förpackningen. Tänkte leka lite med det och några streamerkrokar och se vad det kan bli för resultat.

På Tradera har jag köpt några turbokoner, eller kinahatter, som egentligen ska användas till tubflugor. Jag däremot ska använda dem till några av mina streamers och se om jag kan få till lite rock´n´roll på dem.




Vad jag är ute efter är samma effekt som med Marc Petitjeans Magic Head, att få en extra lockande gång på flugorna. Vi får se om det funkar.


Imorse på väg till jobbet slog det mig, våren är på väg. Solen sken, fåglarna kvittrade och ljuset har återvänt. Allt kändes med en gång så mycket lättare. Nu är vi inne i mars och visar sig vädret från sin bättre sida med dagsmeja och snösmältning så håller min plan att kunna lägga det första flugkastet om cirka en månad. Det är härligt att ha något sådant att längta till.

4 kommentarer:

Johan sa...

Fina grejjer Stig!
Jag har precis vunnit 40 turboconer på Tradera så se nu till att få ihop ett mönster så att jag kan binda 40 flugor =)

Penselstrån kan vara fina saker. På den pensel jag använder mig av har stråna en fin stam men delar sig sen i toppen till tre tunna fina spröt. Kanon!

/Johan

Stig Torniainen sa...

Ughh, me flytyer....you copycat ;-)

Patrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Patrik sa...

Ja du Stig!!
It's upside down, ni har vårkänslor och här är det permafrost.

Inget annat att göra än att rulla igenom gamla godingar på stereon.
Dom stora åren under 70 talet.

Ha det gott - Patrik