fredag 19 mars 2010

Flugbindningsteknik

Som jag lovade igår ska jag beskriva bindningstekniken på min HM-streamer. Förändringen är att jag binder in en maraboufjäder och ett passande hackel på framdelen av flugan, enligt Marc Petitjeans teknik. För det behöver ni hans Magic Tool.....not. Av flugbindningsinnovatören Johan har jag lärt mig att man kan hitta ett sådant i städskåpet, en disksvamp. Komplettera med en pappersklämma och du har tjänat massor av hundralappar. Kolla här.




Placera din valda fjäder eller fjädrar över en av de uppskurna skårorna och trycker ner med dubbingnålen.

Fånga de uppstickande fjäderfibrerna med pappersklämman.



Klipp av längs hackelstammen och placera fjäderfibrerna i en dubbingögla, snurra och bind in på kroken. Obegripligt eller svårt ? Vi låter mr Petitjean själv visa tekniken.





Som ni förstår så är variationsmöjligheterna oändliga, endast er egen fanatsi sätter gränser. Flugorna blir ivarje fall fylliga och fina.

Inga kommentarer: