torsdag 25 februari 2010

Tips och tricks

Vissa flugbindningsverktyg behöver man inte köpa, man kanske redan har dem hemma, utan att man vet om det. Eller så måste man göra egna för det finns inga som passar ens behov.


En dubbingborste är bra att ha. Så här ser mina ut. Mina barns gamla tandborstar, ja inte alla, men ett par har jag sparat. Fungerar alldeles utmärkt. Den ena har jag klippt ner borsten på så de blivit lite styvare. Jag använder dem till att borsta bort lösa fibrer eller hår i streamervingar och att borsta upp dubbade nymfkroppar.



När jag började göra mina foamnattsländor så klippte jag till vingen, men jag var inte nöjd med resultatet. Jag ville att alla skulle se lika ut. Då började jag kika efter vingbrännare, men hittade inga som passade mina behov. Vad göra ? Jo, tillverka egna. Av en bit plåt klipptes och slipades ett par vingbrännare till. Inte världens snyggaste, men funktionen är i toppklass.


Så här ser min modifierade hackeltång ut. Jag har satt på krympslang på käftarna, och jag inbillar mig att det har förbättrat greppet. Dessa har faktiskt suttit där sen slutet av 80-talet.




En sån här el-grej, som jag för tillfället glömt namnet på, fungerar utmärkt som hackeltång eller för att hålla fast material vid flugbindning.

1 kommentar:

Jens sa...

Bra tips. Jag kör med gamla karborreband som dubbingborste