torsdag 14 januari 2010

Biggest loser


Igår lånade jag en bok på bibblan, Vandra fäderlätt och njut mer av färden. Innehållet har verkligen trollbundit mig. Som ni förstår av titeln handlar den om att vandra med lätt packning. Grejen är att inte göra avkall på varken komfort, mat eller sömn. Istället ska man tänka om och använda prylar med samma funktion, fast med lättare vikt. Man ska släppa det gamla invanda tänkandet att en fjällpackning ska väga långt över 20 kg. Författaren Jörgen Johansson har med detta sätt att tänka minskat vikten på sin vandringssäck med ca 12 kg !

Jag är inte klar med boken än, men den har verkligen fått mig att börja tänka på min egen packning. I och för sig har dessa funnits i bakhuvudet lite då och då. Hitills har jag införskaffat ett lätt enmanstält och en lätt sommarsovsäck. I boken finns många tips: Att som regnskydd ha med sig ett paraply, lika korkat som genialt. När såg ni ett parply på kalfjället senast ? Eller att en termojacka värmer mer, väger mindre och tar mindre plats än den älskade fleecetröjan ? Varför köpa ett dyrt märkesliggunderlag när man kan få ett fungerande på Jysk för under 50-lappen ?

Detta tänkande ska jag utnyttja till sommaren när jag åter tänker bli fjällflugfiskare. Har funderingar och planer angående min gamla ryggsäck, mitt Trangia och liggunderlaget. Lite investeringar kommer det att bli. Det blir till att sälja flugor för att delfinansiera dessa. För visst måste det vara skönare att komma till ett fiskevatten pigg och alert än med ömmande axlar och ont i rygg och ben ?

Mer om detta kan man läsa på fjäderlätt .

1 kommentar:

Staffan sa...

Kul att du gillar Jörgens bok, jag hade också utbyte av den när packningen skulle slimmas. Kan tipsa om fler, mer aktuella tips och råd på www.utsidan.se (finns ett lättpackningsforum ) samt www.fjaderlatt.se också.