torsdag 7 januari 2010

Best of 2009

År 2009 var inget höjdarår för mig. En av orsakerna var att ett av mina favoritvatten, Storån, förvandlades till en vik på Håckrenmagasinet redan i början av augusti. En annan anledning var att ingen av de stora ville bita ordentligt i mina flugor. Jag fick känna på deras kraft vid några tillfällen, det var allt. Men stora fiskar är inte allt. Jag fiskade i nya vatten som jag kommer att utforska mer i år. Inköpet av ett klass 4 spö var också ett lyft. Det med torrflugor gav en ny dimension till fisket.

Här följer några bilder som sammanfattar flugfiskefiskeåret 2009.



Årets första öring är alltid speciell. Tagen på en bäcksländenymf.


Årets största och roligaste fisk fångad med klass 4 spöet och en Elk Hair Caddis.




Torrflugeöringar från "Öringland" uppe i Frostviksfjällen.


Mer öring från samma ställe.




Ända in i november går det att ta fisk på fluga. Här en harr från Storån.



Till "Årets höjdare" utser jag min vän Ricky Röding. Under några magiska dagar i Jämtlandsfjällen fick han uppleva detta.





Den öring som gladde mig mest är den som Lillgrabben fångade på en Rapala uppe i "Öringland". Hans premiäröring !





Vilka förväntningar har jag på det nya flugfiskeåret då ? Som jag sagt tidigare så ska jag åter bli en fjällfiskare. Jag ska lägga mer tid på fiskevatten som ligger en bit bort, som man får gå några kilometer för att nå. Jag ska också fiska mer torrfluga med mitt lätta spö. Några nya sträckor som jag bara nosat på ska utforskas mer. Så det finns att göra......

4 kommentarer:

Staffan sa...

Låter som en sund plan för 2010. Fjällfisket är det roligaste tycker jag. Själv ska jag gå/paddla från Harrtjärnen till V 339 i Hotagenfjällen

Stig Torniainen sa...

Vet inte exakt var det är, vet dock var Hotagsfjällen ligger och att det där finns mycket tjärnar och år. Låter kul.

Jens sa...

Trevlig och inspirerande sammanställning! Låt oss ladda för 2010, då vi kanske strålar samman vid Storån eller något närliggande vatten.

Unknown sa...

Får man vara så fräck att fråga vart detta underbara "öringland" samt vart dessa 2 underbara rödingar är fångade? / Niklas P