söndag 3 maj 2009

Smøla Trout Bums

På torsdag kväll körde vi iland på ett soligt och varmt Smøla. Vi, det var jag, Lunkan, Stenhuggarn, Bokbindarn och hans bror. ( Jag lånar dina "namn" Lunkan, hoppas du har överseende ). Björkarna var utslagna och gräset var grönt, kort sagt försommar. Fulla av förväntan och fiskelust styr vi mot stugan. Efter att vi kommit iordning och fått i oss en delikat smølasallad med mycket skaldjur kan vi inte hålla oss längre. Vi måste fiska. En sjö en bit bort får bli vårt mål. Framme vid sjön möts vi av denna syn.





Det vakar och vakar över hela sjön. Mest är det småöring som visar sig, men vad gör det oss, på denna syn svältfödda flugfiskare. Vi sprider ut oss runt sjön och börjar fisket.







Sedan följer fredag och lördag då vi fiskar från tidig morgon till sen kväll. På fredag står vi i T-shirts och får en nyansskiftning av hudfärgen mot rött. På lördagen är det regnjacka som gäller. Så skiftande kan vädret vara på denna norska ö. Lika skiftande kan fisket vara. Det är bara ett stenkast mellan att fiska brunöring i en sjö och havsöring i saltvatten. Havsöringfisket är jag novis på och jag får lära mig att anpassa fisket efter tidvattnet. Det är vid flod man ska ha flugan i vattnet. Jag får också se något nytt, tidvattenström. Ett häftigt fenomen.


Kort sagt det blir två underbara dagar på Smøla med mycket fiske och god mat och dryck. Vi fångar stora fiskar och små fiskar i sjö och hav. Dessutom har jag fått två nya norska vänner. Jag är säker på att vi möts snart igen vid ett öringvatten och denna gång med bål och kokekaffe.


Ett gammalt uttryck säger att en bild säger mer än tusen ord. Istället för att skriva dessa tusentals ord om turen så kommer dessa bilder istället.




En typisk smølaöring






Öns största älv, som innehåller överraskningar.





Det behövs olika flugor på ön, för både sött och salt.

För den som vill uppleva ett variationsrikt fiske är detta ett ställe att rekommendera. Möjligheterna är oändliga. Jag är säker på att jag inte sett det sista av Smøla , utan I´ll be back.

1 kommentar:

Patrik sa...

Vilken resa ni verkar ha haft!!
Nu fick jag en såndan där låga tänd inombords igen.....attans!!
:-)