söndag 11 januari 2009

Same same but different

Nu ska jag presentera några nya flugor för detta året. Nya och nya förresten. Grunden är densamma, det som är nytt är materialet och färgerna. Nu lyfter jag på locket till streamerasken och visar upp "hemligheterna". De har provfiskats under förra säsongen med gott resultat.








Den första är en variant på min ST-Epoxystreamer. Den ser nästan ut som förut, det som skiljer är vingmaterialet. På denna är det gjort av något som heter "Ice Wing Fiber". Jag har beskrivit det i ett inlägg under hösten. Det är helt enkelt Ice-Dub, fast i 15-20 cm långa strån. Skillnaden, mot tex Wing´n´Flash, är att vingen blir lite mer ojämn. Detta är inte till någon nackdel utan ljuset kommer att reflekteras lite mer oregelbundet. En annan skillnad är att de finns i andra färger. Dessa två är i färgerna Baitfish mix och Minnow back. Jag har även detta material i svart och grått.






Den andra flugan är min trogne följeslagare ST-Zonker i några olika Black Barred kulörer. De har skymtat förbi i flera inlägg tidigare, men nu blir de "officiella".



Den övre är i varianten Black Barred Chinchilla och den undre i Black Barred Grizzly. Båda har fiskat bra under slutet av förra säsongen, speciellt dagtid, och fått en permanent plats i min streamerask. Black Barred skinnremsorna är lite dyrare, men färgningen gör flugorna mer effektfulla i vattnet, så det är värt den extra kostnaden.

Är ni intresserade av dessa eller mina andra flugor så hör av er.

Inga kommentarer: