fredag 26 juni 2015

Rullån

Äntligen blev det fjällfiskepremiär. Med fjällfiske menar jag att man måste gå minst ett par kilometer ut i fjällvärlden innan fisket påbörjas.
För mig blev det en promenad över Fangvalen ner till den vackra Rullån.
Vädret var som vanligt denna sommar, omväxlande. Ett filmmanus på denna tur kunde haft rubriken "Han hade inte tur med vädret".
Från början var det bara blåsigt, men snart kom tunga moln in och lade sig över fjälltopparna och regnet kom som ett brev på posten. Tur att puffjackan och fleecemössan låg i ryggan.
Men varför klaga?
En underbart vacker å, nykokt kaffe och vackra öringar värmde gott.
Eftersom de yttre förutsättningarna var som de var så förstår ni att några större kläckningar var det inte tal om. Endast småöringar åt av de stackars småsländor som hade beslutat att påbörja ett nytt stadium i sitt liv en dag som denna.
Istället inriktade jag mig på nymffiske. En brun nymf i strl 10 fiskad sakta en bit under ytan föll öringarna i smaken. De lyckades lura två fina, den största uppskattar jag till strax över kilot.

Naturligtvis simmar öringarna kvar i ån, efter den lite chockartade upplevelsen de varit med om.

Om nån undrar hur flugan ser ut, så kommer den här:

Inga kommentarer: