onsdag 17 juni 2015

Dammån

Jag har tillbringat två kvällar/nätter i Dammån. Storöringarnas å, men även en mycket svårfiskad sådan med många hemligheter.
Det är över 10 år sen jag senast gjorde besök i ån, och visst har jag lyckats lura upp nån av de skygga öringarna tidigare. Nu har jag planerat att lägga lite tid på den ån.
Det närmaste jag kom en av de skygga öringarna igår var en dragning i flugan.
Man känner sig lite som en novis vid ån, både när det gäller fiskeplatser och flugval, men samtidigt är det en utmaning att lära sig nåt nytt.
 nånstans därute finns en skatt
det härliga jämtländska midnattsljuset
 
Det är välskyltat till fiskeplatser längs ån. Tyvärr, som på så många andra välbesökta åar, så är det ganska nedskräpat. En stilla undran är vad FVO gör åt detta? Även vid vindskydden finns det ett behov att röja lövsly så att de syns.

Inga kommentarer: