torsdag 14 maj 2015

Articulated streamers

Dessa streamers, alltså försedda med två krokar, har blivit väldigt populära på sista tiden. Jag har själv provat dem på allvar nu på våren. Vid första anblicken verkar de gigantiska, men man vänjer sig fort. Dessutom har de en otroligt fin rörelse i vattnet, och fisken gillar dem också. Det har ni sett, ni som följt bloggen under den senaste månaden.
För novisen kan det ju verka som ett mysterium att binda dessa. Jag har studerat två mästare på området, Oskar Hagelin och Andreas Andersson och lärt mig massor. Sen gör jag som Per Gessle när han skriver låter, "snor" lite här och där, och vips så har jag gjort egna flugor.
Det finns massor av bra SBS-beskrivningar på nätet och YouTube.

Materialinköpet behöver heller inte vara så komplicerat. Dessa grejer har jag köpt på Pärlgrossisten, och bara betalt en bråkdel av vad det kostar att köpa liknande på en flugbindningssida.
wire och pärlor
halva flugorna klara
ready to rock


Inga kommentarer: