söndag 18 januari 2015

Flugåret 2014

Flugor kommer, flugor går
men ST-flugor består....

Nåt sånt kunde man skalda om man var kaxig, men eftersom jag inte är det så låter jag bli.
Jag ska istället försöka redovisa vilka flugor som fungerade för mig förra året, alla av egen produktion.

När jag började i april så var det oftast med en streamer på tafsen. Dessa baitfishflugor fungerade fint på de hungriga öringarna.
Ville jag fiska lite mer imitationsinriktat så knöt jag på en förtyngd nymf.
Streamers av mjuka fjädrar eller olika flashmaterial ger en överlägsen gång i vattnet.

Samma flugor fungerade också hela maj månad ut. När vi kom in i juni var det vädret som blev  avgörande. Har nån kläckning kommit igång? Annars är det bara att fortsätta "dunka streamer". Här är en vacker öring på nästan 2 kg fångad av Bössmakarn´. Flugan, den syns i käften...
I juli kom kläckningarna igång ordentligt och då gällde det att "match the hatch". De flugor jag oftast använde var ex ST-Rena Fly eller ST-Klink. Min erfarenhet är att imitationen inte behöver vara exakt, utan viktigare är att flugan presenteras rätt i fiskens synfält.
Ibland gör man en fluga, inspirerad av andra mönster, som blir succé. En sådan var min variant av Dyret, en norsk fluga. Jag gjorde mina i större storlekar, från #10 och större, och de fångade fisk. När min vän Lunkan ville ha dessa med gummiben, ja då var det bara att sätta sig vid städet. De fångade öring i stekheta sommarvärmen.
Även dessa nymfer, i olika färger fångade fisk under hela sommaren.
När vi närmade oss mitten av augusti och nätterna mörknade så fiskade jag nästan uteslutande på ST-Zonkers i olika färger.
 
Resten av hösten, från oktober, var det också Zonkers som gällde, fast ibland i gällare färger som chartreuse eller orange. Här en vacker höstöring fångad av Lunkan. "If it isn´t chartreuse, it isn´t wort use..."
 
Och en av mig...
Beroende på vattenföringen så fungerade de förtyngda nymferna igen innan islossningen. De lockade både öring och harr.
 
Så har det alltså sett ut. Förutom en hyffsad fluga på tafsen så gäller det ju att vara på rätt plats också, fast det är en annan historia....




Inga kommentarer: