lördag 20 december 2014

Spartips från Tomteverkstan´

Juletider innebär att utgifterna ökar. Har ni funderingar på att investera i flugbindningsverktyg eller material så bjussar jag här på några spartips, alternativa lösning. För pengarna ni sparar kan ni köpa nåt till frugan, barnen eller varför inte till dig själv.

Saxar
Bra flugbindningssaxar är dyra. Själv har jag inte använt saxar ämnade för flugbindning på flera år. Istället har jag tittat på andra lösningar. Här ser ni en broderisax, från en sytillbehörsbutik och en nagelsax, från Claes Ohlson. Bägge sylvassa och kostar under hundringen.

Magic Tool
Magic tool är ett smart, men svindyrt, verktyg. Här är min lösning, som jag tycker funkar alldeles utmärkt. En pappersklämma och en disksvamp. Just denna combo kostade mig en tjuga på Dollarstore.

Dubbingbrush
Som dubbingborste använder jag en mascarabortse eller sonens gamla nedklippta tanborste.

Stjärtspröt
När det behövs lite styvare stjärtspröt så använder jag borst från målarpenslar. För ett par tior så har du hundratals spröt. Jag köper penslar av dålig kvalité med syntetborst. Den undre penseln har borst som delar sig i topparna, oftast i tre delar. Ett borst ger tre stjärtspröt till flugan.

Enkelt, heller hur? Gäller bara att tänka utanför boxen och att samla tips från andra bindare.

Inga kommentarer: