måndag 1 december 2014

Fiskekort

I senaste numret av Allt om Flugfiske finns en notis om Sorselefisket. Där har fiskevårdsområden slagits ihop, och dessutom har man utökat antal tillåtna fiskevatten. Man ska också införa mer långsiktigt hållbara regler kring fisket.
- Bravo, säger jag, och tänker samtidigt på hur det ser ut i mina hemtrakter.

I min hemälv, Övre Indalsälven, från Ånnsjön ner till Liten i Järpen tror jag det finns 7 fiskevårdsområden plus en del privata sträckor.
Tänk att komma hit och fiska. Säg att man först provar den kända Gevsjönacken, men där är det inget vidare, utan man åker en mil österut till Duved för att fiska istället. Där gäller helt plötsligt ett nytt fiskekort. Enligt mitt sätt att se det är det inte till förmån för fisketurismen. Och turismen är ju till stora delar det vi lever på här. Tänk om det var likadant på vintern i skidbackarna. Ett kort i Åre och ett annat i Duved?
Min önskan vore att det fanns ett kort för hela älvsträckan, modernare fiskeregler med höjda minimått och sänkning fångstbegränsningen. Det tror jag skulle locka fler fiskare hit och gynna hela dalgången. Fiskare är beredda att betala för välskötta fiskevårdsområden. Som det är nu så har flera områden fiskeregler som verkligen skulle behöva diskuteras och uppdateras.
Jag vet inte var det stoppar? Är det gamla fiskerättsägare som inte vill dela med sig, fiskevårdsområden som bara tänker på sitt eller vad?
Kan också nämna att under de 20 år jag fiskat här så har jag blivit kollad av fiskekortkontrollanter lika många gånger som antal fiskekort ni ser på bilden ovan. Fast det beror ju också till viss del på att jag inte så ofta fiskar där gemene man fiskar, eller dit fiskekontrollanterna ids gå.

Jag skulle gladeligen betala en högre summa för ett gemensamt fiskekort med uppdaterade regler, och det tror jag inte att jag är ensam om.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kan bara hålla med! Första gången som jag hör en ortsbo säga det som för det flesta andra områden är självklart.

Kanske ska startas en namninsamling?

Stig Torniainen sa...

Jag tror inte en namninsamling räcker. Behövs ett nytt sätt att se på fisket som en resurs att kanske leva på. Kommer nog att ta minst en generation till innan sådana tankar kan få fäste, tyvärr....