onsdag 18 januari 2012

I negoträsket

Vet inte om det finns nåt som heter negoträsk, hörde det på lokalradion imorse. Kanske tar Språkrådet med det nästa år som ett nytt ord, kom ihåg då var ni hörde det första gången. Med det menas den negativa och deprimerande tid vi är inne i nu. Ingen lön kvar efter jul, och långt kvar till nästa lön. Dessutom är det mörkt och kallt ute. Forskare har räknat fram att tredje månadgen i januari är den värsta. Den inföll denna vecka och kallas också för Blue Monday. En forskare har räknat ut exakt hur deppig den är enligt följande formel:




Faktorerna som påverkar är vädret (W), ekonomisk skuld (D), månadslön (d), tid som förflutit sedan julen (T), tiden som gått sedan vi avgett våra nyårslöften och misslyckats (Q), låg motivationsnivå (M) och behovet av att vidta åtgärder (Na). Fan trot´!

Nåja så eländigt är det inte. Ute faller snön vilket innebär fin skidåkning till helgen. Mina vadarfunderingar från förra inlägget är på väg att lösas. Och för varje dag blir det lite lite ljusare.
Nu kommer ett par tips på hur ni kan spara sköna slantar nu när det är så mycket månad kvar innan nästa lön.
Vi börjar med ett alternativ till Marc Petitjeans Magic Tool som jag lärt mig av flugbindaren Johan. Det funkar lika bra och du spar minst 300 kr. Du köper helt enkelt en disk-eller kökssvamp och en pappersklämma. Klipp till svampen och gör 3 skåror i den, enligt bilden. Mina är inköpta på Dollarstore för sammanlagt 20 kr och då har jag ett gäng svampar och 2 klämmor i reserv.


Så här funkar det:

Lägg en fjäder, eller vad du nu vill dubba in, i skåran och tryck ner den med hjälp av dubbingnålen.

Ta tag med pappersklämman och lyft upp det ur svampen.
Klipp bort överskottet av materialet, i detta fall fjäderstammen. Nu har du förberett ditt material och kan placera det i en dubbingögla. Enkelt, eller hur? 1-0 till Dollarstore!

Nu till nästa spartips som jag fått av min vän Terje från andra sidan fjällkedjan. Det är lika enkelt som genialt. Trots att jag inte kan många ord spanska, så fattar jag precis. Kolla:



Gummisnoddar kan man nog få tag på i samma affär. 100 st för 10 kr, gissar jag. 2-0 till Dollarstore!

1 kommentar:

Uffe sa...

Ellementärt min käre Torniainen. Snacka om "rockande"flugtork.