lördag 1 oktober 2011

Oktoberöring

Så var då höstpremiären avklarad, i solsken och lite för högt vatten. De sista dagarna har Älven åter passerat 100 kubik, vilket inte var till fördel för flugfiske. På min valda fiskeplats fungerade det ändå, men det var precis. På tafsen knöt jag en brun/gul Skalle Per, premiär för den flugan också. Den visade sig fungera utmärkt i de rådande förhållanden, tack vare förtyngningen. 5 öringar kunde jag kroka av, plus några tappade. Betyget måste bli väl godkänt.


Jag hade också med mitt UL-spö som back-up ifall flugfisket hade blivit en omöjlighet. Med det "fuskade" jag lite och kunde kroka av ytterligare 5 öringar, alla på Rogerdraget.

Trots det fina vädret och alla öringar var det ändå med blandade känslor jag idag stod utvadad i Älven. I veckan fick en nära anhörig diagnosen cancer. Obotlig dessutom. Den sjukdomen sprider sorg, smärta och ledsamhet som ringarna på en blank vattenyta. Så det är inte konstigt att tankarna ibland hamnade där ändå, fast fiske är det roligaste man kan hålla på med.

Inga kommentarer: