torsdag 28 juli 2011

Ska man skratta eller gråta ?

Ja, det är frågan. Detta upptäckte jag på mina, redan en gång reklammerade, vadare imorse. Sömmen har gått sönder igen, denna gång bak vid hälen.

När jag pratade med Imago Flyfishing om detta förra gången så trodde de att det kunde vara snörningshällorna på kängorna som orsakade det. Något jag är skeptisk till. Jag kollade på mina gamla vadare, ett par Loop, som jag fiskat intensivt med i minst 4 säsonger och som jag vandrat genom skog och över myr med. På dessa har också sömmen gått upp på nåt ställe. Fast det är förståeligt efter så lång tid, och inte efter 2 veckor, som i detta fall. En annan intressant jämförelse är att sömmarna på Loop är mycket tightare sydda, och med en liten tunnare tråd. Hur detta påverkar är jag inte nog expert för att uttala mig om. En som kan detta på jobbet, textilläraren, sa att det beror på att det är för svag tråd.
Eller är det jag som är för tuff mot vadarna ? Ska de inte tåla vanligt Jämtländskt flugfiske där man ibland vill gå ett par kilometrar till ett fiskevatten ?

2 kommentarer:

Terje sa...

Hei Stig

Etter utallige vadere som har vist seg ubrukelige har jeg nå funnet løsningen. Kjøp de billegste du kan få tak i, bruk dem, kast dem når de lekker. I Trondheim selger xxl vaderbukser til 400 kroner. Du kan kjøpe fire stykker til samme pris for en vaderbukse av medium kvalitet. Ta en av de, klipp dem av over knærne og bruk til transportetappene til og fra. Ha en i ryggsekken når du skal fiske. På veg tilbake tar du fram "knevaderne.

Stig Torniainen sa...

Funderar på "knävadare" Terje.